Montera CC-båge tråden
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Montera CC-båge tråden
Kommer den tråden över i sin helhet så att arbetet kan fortsätta??
(Nu har jag iofs sparat den som en PDF så den finns tillgänglig men det
vore bra om den blev hophållen.)
Hmmm..... kanske kan infoga PDF:en?? (Nehe den var för stor.)
(Nu har jag iofs sparat den som en PDF så den finns tillgänglig men det
vore bra om den blev hophållen.)
Hmmm..... kanske kan infoga PDF:en?? (Nehe den var för stor.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Syftet med denna tråd är att vara ett diskussionsforum för alla som håller på / planerar att montera en båge från Competition Cars i bilen.
Som bas för denna tråd är Anders Ohlssons utmärka beskrivning av montering som ni hittar är:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -stortbage
Alla typer av frågor, tips and tricks, misstag man bör undvika, etc. är uppskattade.
/Andreas K
Som bas för denna tråd är Anders Ohlssons utmärka beskrivning av montering som ni hittar är:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -stortbage
Alla typer av frågor, tips and tricks, misstag man bör undvika, etc. är uppskattade.
/Andreas K
Last edited by Andreas E on Fri 29 Feb 2008, 11:01, edited 1 time in total.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Kopierat och sammanfattat från gamla forumet:
Klippa bort karossplåt på hatthyllan:
När man kommer till steg 2 i Anders Ohlssons instruktion ska man klippa upp karossplåten på hatthyllan (se bifogad bild nedan). En sak jag upptäckte var att den plåtsax jag har för att klippa bort plåten, för att få ner bakåtsträvorna, suger. Den kunde visserligen klippa genom 4 mm plåt men käftarna är så breda att så snart man kommit 5-6 mm in i plåten tar det stopp. Min lösning blev att använda en bågsåg med metallblad (har du ingen går det att köpa på Clas Ohlson eller liknande till ett lågt pris). Eftersom det är ganska god marginal (upp mot 10 cm) mellan plåten som ska bort och plåten där bakåtsträvan ska sitta finns det plats att såga utan större problem. Jag gjorde det med cabben på plats och det gick bra.
Ska man använda plåtsax är det lämpligt att ha en vänster- och en högersax.
Att få nedre fästet på bågen tillräckligt långt in:
Något som flera har råkat ut för är att det är svårt att få bågen tillräckligt långt bak för att skruvarna som ska fästas i bältestornet ska passa samt att få det nedre fästet tillräckligt långt bak. Följande kan hjälpa för att få bågen att passa bättre:
- Räta ut fästena till bältesrullarna så att de kommer längre in (kan göras då de fortfarande är monterade genom att bända med en skruvmejsel). Se bild nedan som visar bältesrullen och det nedre fästet som blivit tillräckligt ut-rätat. Finns även de som monterat det övre fästet på bältesrullen på insidan istället för på utsidan (pilligt men effektivt).
- Förstärkningsplåtarna och de nedre fästena har för flera varit överbockade och genom att räta ut dem är det lättare att få det nedre fästet på plats. Plåtarna på bågen är ganska lätta att bocka rätt genom att använda sin kroppsvikt. Förstärkingsplåtarna är lite svårare. En bockningsmaskin eller ett ordentlig skruvstäd är bra att ha
- Karossplåten som den bockade förstärkningsplåten ska ligga an mot är inte helt jämn. Använd hammar för att banka in de delar av karossplåten som sticker upp.
Att få bältena att rulla upp sig bättre:
Eftersom fästet för övre bälteshållaren flyttas in mot centrum av bilen när man monterar CC-bågen har bältet en tendens att gå trögare. Ett tips för att förbättra detta är att göra en ny övre infästning för bältesrullen en liten bit mer mot centrum av bilen. På det sättet kommer hela bältesrullen att luta lite och göra att bältet löper mer ohindrat upp till den övre bältesinfästningen
Angående distansen vid övre bältesfästet:
Några har haft problem med att distansen vid övre bältesfästet är för kort (själv har jag haft tur(?) och fått det att passa bra). Enklaste lösningen är att lägga till någon/några brickor eller låta en plåtverkstad göra nya distanser.
Inpassning av bågen:
När det är dags att passa in bågen innan borrning av hålen är det viktigt att ha alla förstärkningsplåtar på plats (dvs den bockade plåten under nedre fästet och plåt under fästet på bakåtsträvorna). Innan man markerar ut borrhålen är det lämpligt att skruva fast bågen ordentligt i bältestornet.
Ett tips till är att sära så mycket det går på de fästena av bakåtsträvorna. Det finns en plåtkant under plåten som man kommer mycket nära med den inre bulten. Ju mer man pressar ut bakåtsträvorna desto mer marginal får man (= desto mindre behöver man kapa på plåten som man fäster underifrån).
Tips för att inte skada kablar:
Ett litet tips som gör att det blir lättare att komma under alla sladdar. Förläng sladdarna till dörrkontakterna (den ensamma sladden som går in i sidan).
/Andreas K
Edit: Information från gamla forumet inlagt 1/3. Bild tillagd 3/3. Info om bältesinfästning tillagt 12/3
Klippa bort karossplåt på hatthyllan:
När man kommer till steg 2 i Anders Ohlssons instruktion ska man klippa upp karossplåten på hatthyllan (se bifogad bild nedan). En sak jag upptäckte var att den plåtsax jag har för att klippa bort plåten, för att få ner bakåtsträvorna, suger. Den kunde visserligen klippa genom 4 mm plåt men käftarna är så breda att så snart man kommit 5-6 mm in i plåten tar det stopp. Min lösning blev att använda en bågsåg med metallblad (har du ingen går det att köpa på Clas Ohlson eller liknande till ett lågt pris). Eftersom det är ganska god marginal (upp mot 10 cm) mellan plåten som ska bort och plåten där bakåtsträvan ska sitta finns det plats att såga utan större problem. Jag gjorde det med cabben på plats och det gick bra.
Ska man använda plåtsax är det lämpligt att ha en vänster- och en högersax.
Att få nedre fästet på bågen tillräckligt långt in:
Något som flera har råkat ut för är att det är svårt att få bågen tillräckligt långt bak för att skruvarna som ska fästas i bältestornet ska passa samt att få det nedre fästet tillräckligt långt bak. Följande kan hjälpa för att få bågen att passa bättre:
- Räta ut fästena till bältesrullarna så att de kommer längre in (kan göras då de fortfarande är monterade genom att bända med en skruvmejsel). Se bild nedan som visar bältesrullen och det nedre fästet som blivit tillräckligt ut-rätat. Finns även de som monterat det övre fästet på bältesrullen på insidan istället för på utsidan (pilligt men effektivt).
- Förstärkningsplåtarna och de nedre fästena har för flera varit överbockade och genom att räta ut dem är det lättare att få det nedre fästet på plats. Plåtarna på bågen är ganska lätta att bocka rätt genom att använda sin kroppsvikt. Förstärkingsplåtarna är lite svårare. En bockningsmaskin eller ett ordentlig skruvstäd är bra att ha
- Karossplåten som den bockade förstärkningsplåten ska ligga an mot är inte helt jämn. Använd hammar för att banka in de delar av karossplåten som sticker upp.
Att få bältena att rulla upp sig bättre:
Eftersom fästet för övre bälteshållaren flyttas in mot centrum av bilen när man monterar CC-bågen har bältet en tendens att gå trögare. Ett tips för att förbättra detta är att göra en ny övre infästning för bältesrullen en liten bit mer mot centrum av bilen. På det sättet kommer hela bältesrullen att luta lite och göra att bältet löper mer ohindrat upp till den övre bältesinfästningen
Angående distansen vid övre bältesfästet:
Några har haft problem med att distansen vid övre bältesfästet är för kort (själv har jag haft tur(?) och fått det att passa bra). Enklaste lösningen är att lägga till någon/några brickor eller låta en plåtverkstad göra nya distanser.
Inpassning av bågen:
När det är dags att passa in bågen innan borrning av hålen är det viktigt att ha alla förstärkningsplåtar på plats (dvs den bockade plåten under nedre fästet och plåt under fästet på bakåtsträvorna). Innan man markerar ut borrhålen är det lämpligt att skruva fast bågen ordentligt i bältestornet.
Ett tips till är att sära så mycket det går på de fästena av bakåtsträvorna. Det finns en plåtkant under plåten som man kommer mycket nära med den inre bulten. Ju mer man pressar ut bakåtsträvorna desto mer marginal får man (= desto mindre behöver man kapa på plåten som man fäster underifrån).
Tips för att inte skada kablar:
Ett litet tips som gör att det blir lättare att komma under alla sladdar. Förläng sladdarna till dörrkontakterna (den ensamma sladden som går in i sidan).
/Andreas K
Edit: Information från gamla forumet inlagt 1/3. Bild tillagd 3/3. Info om bältesinfästning tillagt 12/3
- Attachments
-
- Bältesrulle med fäste.JPG (18.37 KiB) Viewed 7715 times
Last edited by Andreas E on Wed 12 Mar 2008, 21:18, edited 4 times in total.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
angående distanserna, på min NB skall de vara 44mm.
Angående andra saker med NB som jag noterat (vissa kan gälla för NA med glasruta);
- tryck ut bakre fästena (strävornas fästen) ända mot sidoplåten genom att först skrapa bort tätnigsmassan i skarven och sedan tryck ut (jag använde en av de lösa fästplattorna och tryckte ner den mellan bensintank och strävan) medan du borrar första hålet. Dra fast bulten i det innan du gör de andra hålen.
- jag beställde bältesröret löst. Min tanke, som jag testar i helgen, är att göra den ca 1cm längre än bredden mellan strävorna så att den trycker ut strävorna och därigenom ökar avståndet mellan dem så att glasrutan (egentligen cabtyget runt rutan) har mer plats och borde göra så att cabben fälls ner mer.
- främre fästet passar inte lika bra (se bild). Jag skall göra denna del imorgon. Jag har gjord de nedre hålen. Sen skall jag göra de övre med bågen borta och förstärkningen som mall. Jag mäter sedan hur mycket avförstärkningsplattans sidan mot fronten på bilen som jag skall ta bort för att den skall passa bakom böjen av plåten. Det blir ca 5mm som ryker. Jag gör öppningen för att få in den under plåten så liten som möjligt för att behålla så mycket av styrkan.
Angående andra saker med NB som jag noterat (vissa kan gälla för NA med glasruta);
- tryck ut bakre fästena (strävornas fästen) ända mot sidoplåten genom att först skrapa bort tätnigsmassan i skarven och sedan tryck ut (jag använde en av de lösa fästplattorna och tryckte ner den mellan bensintank och strävan) medan du borrar första hålet. Dra fast bulten i det innan du gör de andra hålen.
- jag beställde bältesröret löst. Min tanke, som jag testar i helgen, är att göra den ca 1cm längre än bredden mellan strävorna så att den trycker ut strävorna och därigenom ökar avståndet mellan dem så att glasrutan (egentligen cabtyget runt rutan) har mer plats och borde göra så att cabben fälls ner mer.
- främre fästet passar inte lika bra (se bild). Jag skall göra denna del imorgon. Jag har gjord de nedre hålen. Sen skall jag göra de övre med bågen borta och förstärkningen som mall. Jag mäter sedan hur mycket avförstärkningsplattans sidan mot fronten på bilen som jag skall ta bort för att den skall passa bakom böjen av plåten. Det blir ca 5mm som ryker. Jag gör öppningen för att få in den under plåten så liten som möjligt för att behålla så mycket av styrkan.
- Attachments
-
- img_0008_203.jpg (28.53 KiB) Viewed 7840 times
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
Monterade tvärröret som är bakre bältesfästet. Det kan sitta max 15,5 cm ner från huvudbågen om inte rutan skall ta i när man fäller upp cabben. Mätt från kant till kant. Det gick bra att göra den lite längre och pressa ut strävorna men det gör ingen nytta eftersom tyget sitter fäst så att det hänger över strävorna.
Det man skulle göra är att ha strävorna i en brantare vinkel genom att inte ha böjen innan fästplattan. Då hamnar strävorna lägre och längre fram och det borde räcka för cabben att lägga sig bättre och inte hänga över strävorna som det gör på min.
Det man skulle göra är att ha strävorna i en brantare vinkel genom att inte ha böjen innan fästplattan. Då hamnar strävorna lägre och längre fram och det borde räcka för cabben att lägga sig bättre och inte hänga över strävorna som det gör på min.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
- Sven-Olof Börjesson
- Posts: 15
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
- Location: Götene
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Vi har nu klippt plåt samt fått bågen att stå bra på plats. Suffletten går bra att få upp och ner men det är tajt - om man säger.
Vi upplevde samma problem som ni tidigare beskrivit vad gäller bältesfästena.
Det vi gjorde var att ta bort den distans som satt på den nedre fästbulten så att skallen och brickan sjönk längre bakåt (ca 10 mm) samt att bocka in det övre fästet som flera andra gjort. Då fick vi fin upplinjering på bulten i bältestornet och fästena verkar i övrigt sitta kanonbra på plats.
Bältet verka löpa som det ska också.
Vad distansen på nedre bulten är till för begriper jag inte......den ger bara luftmått !
Kan också konstatera att en grövre plåt för övre bältesöglefästet på bågen borde sett bättre ut i bilprovningens ögon. Förstärks också av verkligheten om man tittar på bilderna från den på Kinnekulle voltade Miatan!
Kanske borde förstärkas med några ditsvetsade triangelbitar så att det inte slits loss.....??
Nu är det "bara" borrning och svetsning kvar.....
Vi upplevde samma problem som ni tidigare beskrivit vad gäller bältesfästena.
Det vi gjorde var att ta bort den distans som satt på den nedre fästbulten så att skallen och brickan sjönk längre bakåt (ca 10 mm) samt att bocka in det övre fästet som flera andra gjort. Då fick vi fin upplinjering på bulten i bältestornet och fästena verkar i övrigt sitta kanonbra på plats.
Bältet verka löpa som det ska också.
Vad distansen på nedre bulten är till för begriper jag inte......den ger bara luftmått !
Kan också konstatera att en grövre plåt för övre bältesöglefästet på bågen borde sett bättre ut i bilprovningens ögon. Förstärks också av verkligheten om man tittar på bilderna från den på Kinnekulle voltade Miatan!
Kanske borde förstärkas med några ditsvetsade triangelbitar så att det inte slits loss.....??
Nu är det "bara" borrning och svetsning kvar.....
- Attachments
-
- So far so good.....
- DSC_0270web.jpg (55.94 KiB) Viewed 7782 times
-
- Det finns till och med luft mellan bågen och nedre bältesfästsebultens skalle!
(Ja - jag skall tvätta bort 18 års smuts....:-) - DSC_0271web.jpg (67.28 KiB) Viewed 7784 times
- Det finns till och med luft mellan bågen och nedre bältesfästsebultens skalle!
Last edited by Crazy Ivan on Sat 01 Mar 2008, 18:25, edited 2 times in total.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Inga svetsproblem med att det är olika godstjocklek i plattorna och originalplåten?Sven-Olof Börjesson wrote:Svetsat förstärkningsplattorna i eftermiddag. Jag fick bocka tillbaka förstärkningsplattorna en aning då de var överbockade, då bör man ju kolla så att plattorna på bågen blir bockade i samma vinkel.
Annars så gick allt bra, ingen Miatabrand heller
/Sven-olof
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Sven-Olof Börjesson
- Posts: 15
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
- Location: Götene
Crazy Ivan wrote:Inga svetsproblem med att det är olika godstjocklek i plattorna och originalplåten?Sven-Olof Börjesson wrote:Svetsat förstärkningsplattorna i eftermiddag. Jag fick bocka tillbaka förstärkningsplattorna en aning då de var överbockade, då bör man ju kolla så att plattorna på bågen blir bockade i samma vinkel.
Annars så gick allt bra, ingen Miatabrand heller
/Sven-olof
Menar du originalplåten på bilen? Den är ju tunn som bara ... så man får ju ta det ganska försiktigt när man svetsar. Jag körde på 4an på min svets, av 10 möjliga inställningar. Kan ju vara olika på svetsarna.
På det bakre fästet får jag den ena bulten precis intill ramen så jag tror att jag får slipa ner muttern på en sidan så den låser mot ramen när jag skruvar,annars så får jag aldrig dit den.
Någon som har funderat på något lämpligt vindskydd som går att använda ihop med bågen, såg en kille som hade nån typ av "rullgardin" fastsatt på hyllan bak stolarna och några hakar i bågen. Ser att det finns ett sånt på Biltema. Det vindskydd som jag har går inte att fälla ned på grund av bakåtsträvorna
Ja det var en distans på mitt ena bältesfäste, kan inte begripa vem som satt dit det hade ju ingen som helst funktion. Det var ju två olika bälteshållare på min bil, en med distans och en utan.
Last edited by Sven-Olof Börjesson on Sun 02 Mar 2008, 00:12, edited 1 time in total.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Distans på 10 mm för fästbulten till bältesinfästningen? Någon sådan såg jag inte på min 91:a. Är det något special på blåa automatmodeller . Får kika på detta imorgon om det är något jag missat.Crazy Ivan wrote:Vi har nu klippt plåt samt fått bågen att stå bra på plats. Suffletten går bra att få upp och ner men det är tajt - om man säger.
Vi upplevde samma problem som ni tidigare beskrivit vad gäller bältesfästena.
Det vi gjorde var att ta bort den distans som satt på den nedre fästbulten så att skallen och brickan sjönk längre bakåt (ca 10 mm) samt att bocka in det övre fästet som flera andra gjort. Då fick vi fin upplinjering på bulten i bältestornet och fästena verkar i övrigt sitta kanonbra på plats.
Bältet verka löpa som det ska också.
Vad distansen på nedre bulten är till för begriper jag inte......den ger bara luftmått !
Kan också konstatera att en grövre plåt för övre bältesöglefästet på bågen borde sett bättre ut i bilprovningens ögon. Förstärks också av verkligheten om man tittar på bilderna från den på Kinnekulle voltade Miatan!
Kanske borde förstärkas med några ditsvetsade triangelbitar så att det inte slits loss.....??
Nu är det "bara" borrning och svetsning kvar.....
Snabbt jobbat att fått till placeringen av bågen med tanke på allt annat du hade på gången med bilen. Själv borrade jag alla hålen i morse (tog lite tid då de borren jag hade inte var de bästa). Ska minska vinkeln lite på det nedre förstärkningsplåtarna imorgon samt såga/slipa bort lite på plattorna som ska sitta inne i balken så att de blir lättare att passa in mot hålen. Sedan är det dags för svetsning.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Det var rum att få in ett halvt finger bakom brickan det var så jag upptäckte det. Och det satt på båda sidor likadant. Fattar noll...Andreas K wrote: Distans på 10 mm för fästbulten till bältesinfästningen? Någon sådan såg jag inte på min 91:a. Är det något special på blåa automatmodeller . Får kika på detta imorgon om det är något jag missat.
Snabbt jobbat att fått till placeringen av bågen med tanke på allt annat du hade på gången med bilen. Själv borrade jag alla hålen i morse (tog lite tid då de borren jag hade inte var de bästa). Ska minska vinkeln lite på det nedre förstärkningsplåtarna imorgon samt såga/slipa bort lite på plattorna som ska sitta inne i balken så att de blir lättare att passa in mot hålen. Sedan är det dags för svetsning.
/Andreas K
Snabbt jobbat? Jovisst det gäller att hitta bra personal och ge dom en eller annan öl emmellanåt. Vi har prioriterat om lite också....
Ärligt talat är jag såå nöjd och tacksam att min svåger tycker det är roligt och dessutom att han är så kunnig. Släkten är guld värd.
Fast nu tar det nog någon vecka till nästa omgång.
Last edited by Crazy Ivan on Sun 02 Mar 2008, 00:56, edited 1 time in total.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Det vindskydd jag har som är som en båge skall gå att ha kvar vad jag vet.Sven-Olof Börjesson wrote: Någon som har funderat på något lämpligt vindskydd som går att använda ihop med bågen, såg en kille som hade nån typ av "rullgardin" fastsatt på hyllan bak stolarna och några hakar i bågen. Ser att det finns ett sånt på Biltema. Det vindskydd som jag har går inte att fälla ned på grund av bakåtsträvorna
Staffan Månsson heter han som gör dom vindskydden:
http://www.mx5-racing.se/pictures/Net%2 ... 2091-a.JPG
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Några mått kan vara av intresse om man ska montera CC-båge på NA och vill tjuvstarta innan bågen levererats:
Man kan ta ut hålen där man ska få in förstärkningsplattan till övre delen av det nedre fästet. Ungefärliga mått syns i första bilden nedan (hål på 80x20 mm räckte för mindel). Att kanterna på hålen ser så risiga ut beror på att jag inte hade något bra verktyg att göra hålen med. Jag körde med borrmaskin, gjorde 2 rader 10mm hål och klippte bort det sista med min sunkiga plåtsax. Eftersom det fungerade att få in förstärkningsplattorna orkade jag inte lägga mer krut på att jämna till kanterna (de kommer ändå att döljas av den stora förstärkningsplattan som ska svetsas över).
Man kan även klippa ut i karossen på hatthyllan för att få bakåtsträvornma på plats. Det är lagom att klippa/såga ut mått enligt andra bilden nedan på hatthyllan (150 mm in och 65-70 åt sidan utgående från plåtskarv på dörrsidan).
/Andreas K
Man kan ta ut hålen där man ska få in förstärkningsplattan till övre delen av det nedre fästet. Ungefärliga mått syns i första bilden nedan (hål på 80x20 mm räckte för mindel). Att kanterna på hålen ser så risiga ut beror på att jag inte hade något bra verktyg att göra hålen med. Jag körde med borrmaskin, gjorde 2 rader 10mm hål och klippte bort det sista med min sunkiga plåtsax. Eftersom det fungerade att få in förstärkningsplattorna orkade jag inte lägga mer krut på att jämna till kanterna (de kommer ändå att döljas av den stora förstärkningsplattan som ska svetsas över).
Man kan även klippa ut i karossen på hatthyllan för att få bakåtsträvornma på plats. Det är lagom att klippa/såga ut mått enligt andra bilden nedan på hatthyllan (150 mm in och 65-70 åt sidan utgående från plåtskarv på dörrsidan).
/Andreas K
- Attachments
-
- utklippsmått i hatthyllan.JPG (49.92 KiB) Viewed 7716 times
-
- Håltagning i kaross.JPG (13.97 KiB) Viewed 7716 times
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Det här är ju ett ämne som det skrivits många spaltmeter om..
Gruppköp från GoodwinRacing på gång.. Undrar om jag inte ska slå till på en Rollbar också..
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1014.html
Men frågan är ju.. HardDog eller CC-båge?
Vilken blir det enklast montering med?
Kommer inte att ta ut någon vagnbok på bilen, vill bara ha möjligheten att då och då köra bana.
Gruppköp från GoodwinRacing på gång.. Undrar om jag inte ska slå till på en Rollbar också..
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1014.html
Men frågan är ju.. HardDog eller CC-båge?
Vilken blir det enklast montering med?
Kommer inte att ta ut någon vagnbok på bilen, vill bara ha möjligheten att då och då köra bana.
- peter dahlqvist
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 68
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01
Harddog Hardcore M2 bågen (såg att du har en NB) är enklare att montera då den inte kräver någon svetsning av förstärkningsplåtar på de främre fästena. Frågan man kan ställa sig är om CC bågen har märkbart bättre skydd genom sina extra förstärkningar.
Jag tittade på HDHC först men valde CC pga av det lägre priset.
Jag tittade på HDHC först men valde CC pga av det lägre priset.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Harddog är enklare att montera helt klart då man slipper svetsa plattor mm.peter dahlqvist wrote:Harddog Hardcore M2 bågen (såg att du har en NB) är enklare att montera då den inte kräver någon svetsning av förstärkningsplåtar på de främre fästena. Frågan man kan ställa sig är om CC bågen har märkbart bättre skydd genom sina extra förstärkningar.
Jag tittade på HDHC först men valde CC pga av det lägre priset.
Att vi modifierade fästet på CC bågen beror ju helt på de önskemål och synpunkter som framkom vid diskussion med Johnny Thorsén som är besikningsman på SBF. Syftet med CC-bågen är ju att den ska vara godkänd vid vagnboksbesikning.
Fördelen med att välja CC-bågen är att den dagen man vill gå från att bara köra banträffar till att man vill prova på riktig racing så är bilen redan klar för det.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Risken (eller kanske snarare chansen) är väl stor att har man väl provat bankörat så är man snart fast..
Ville egentligen ha en HD Extreme, men undrar om den räknas som att ha "bakåtgående" strävor?
Det är ju trots allt några som har försökt montera CC-båge i NBn och fler lär det bli nu så det borde finnas ett underlag att ta fram en jigg som är NBspecifik.
Läser ju bl.a. i denna tråd att det är lite grann som skiljer NA från NB
Ska ringa CC på måndag och höra mig för..
..skulle ha lärt mig svetsa i skolan..
Ville egentligen ha en HD Extreme, men undrar om den räknas som att ha "bakåtgående" strävor?
Det är ju trots allt några som har försökt montera CC-båge i NBn och fler lär det bli nu så det borde finnas ett underlag att ta fram en jigg som är NBspecifik.
Läser ju bl.a. i denna tråd att det är lite grann som skiljer NA från NB
Ska ringa CC på måndag och höra mig för..
..skulle ha lärt mig svetsa i skolan..
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Vi betalade 3000:- inkl. frakt, men det var ett specialpris pga vårt gruppköp. (Och Andreas förtjänst..)Eric wrote:Hur mycket ligger priset på för en CC-båge?
MVH Eric
Bågarna lev. olackade så den kostnaden tillkommer också.
Tror 3500:- är vad jag hört förut.
Ring Comp.Cars och fråga.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Vi har lite problem med att få samma vinkel på anliggningsytan på plåtarna, som på karossplåten vid de främre fästena. (Där främre fästena står på karossen alltså.)
Det blir ett mindre men i mina ögon störande luftrum i triangelform mellan karossen och övre delen av plåten som skall svetsas. (Där röret står)
Fick ni det också?
Det går inte att få bort det eftersom röret är kapat 90 grader där stödplattan svetsats fast.
Bakre stödet står dikt an och bältestornsbulten sitter bra........
Skall man låta det vara ett luftrum där och glatt svetsa där kontakt finns?
(Det är inte så långt som man ser att Anders har svetsat på bilderna i sin monteringsanvisning.)
Det blir ett mindre men i mina ögon störande luftrum i triangelform mellan karossen och övre delen av plåten som skall svetsas. (Där röret står)
Fick ni det också?
Det går inte att få bort det eftersom röret är kapat 90 grader där stödplattan svetsats fast.
Bakre stödet står dikt an och bältestornsbulten sitter bra........
Skall man låta det vara ett luftrum där och glatt svetsa där kontakt finns?
(Det är inte så långt som man ser att Anders har svetsat på bilderna i sin monteringsanvisning.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Sven-Olof Börjesson
- Posts: 15
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:42
- Location: Götene
Crazy Ivan wrote:Vi har lite problem med att få samma vinkel på anliggningsytan på plåtarna, som på karossplåten vid de främre fästena. (Där främre fästena står på karossen alltså.)
Det blir ett mindre men i mina ögon störande luftrum i triangelform mellan karossen och övre delen av plåten som skall svetsas. (Där röret står)
Fick ni det också?
Det går inte att få bort det eftersom röret är kapat 90 grader där stödplattan svetsats fast.
Bakre stödet står dikt an och bältestornsbulten sitter bra........
Skall man låta det vara ett luftrum där och glatt svetsa där kontakt finns?
(Det är inte så långt som man ser att Anders har svetsat på bilderna i sin monteringsanvisning.)
Jag fick ju bocka om förstärkningsplattan en aning så att den låg an både på övre och nedre plåten, sen bockade jag fästplattan lika på bågen. Så min svetsning ser exakt ut som på Anders bild, enda undantag är att jag svetsat hela vägen på plattan och mot karossidan.
Men....när jag provmontera bågen så var jag tvungen att dra ner de bakra fästena med bultarna eftersom inte vinkel stämde riktigt i och med att jag fick justera bockningen så den passa efter karossen, men det gick bra, man får ju börja med en längre bult eftersom de korta inte räckte i början.
Vill du inte bocka om vinklarna så får du väl fylla upp "luftrummet" med svets
/Sven-Olof
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Varför måste man svetsa fast förstärkningsplattorna när man monterar CC-bågen?
Jag har svårt att se vad fastsvetsning av plattorna ger i form av extra hållfasthet.
Om man tittar på infästningen av bakåtsträvan kan infästningen gå sönder på ett sätt om kraften trycker bakåtsträvan neråt: karossplåten går sönder runt platten. En svetsning ger då inte mycket hjälp, plåten kommer att ge med sig ändå i kanten på svetsen. Om bakåtsträvan utsätts för en dragkraft kommer antingen skruvarna gå av (då hjälper inte förstärkningsplattan alls) eller också kommer karossplåten ge med sig (samma resultat som vid tryck).
När det gäller nedre fästet för huvudbågen krävs det vid tryck att hela karossplåten ger med sig och då hjälper inte svetsningen eftersom plåten kommer att ge sig i svetskanten. Om bågen utsätts för drag/snedbelastning finns det en liten vinst då det teoretiskt skulle kunna bli så att karossplåten runt en av de 2 plåtarna med muttrar ger sig medans den andra sitter kvar. Men min bedömning är att detta scenario är väldigt långsökt. Tänker jag fel?
Om man läser SBFs reglement ( http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4 ) TR 5.8.3.2.6 står det att förstärkningsplattor ska svetsas i karossen. Dock behöver det inte svetsas om de är monterade enligt bilderna 253-50 till 253-52. Då infästningen av bakåtsträvorna faller inom dessa 3 alternativ tolkar jag det som att man inte måste svetsa förstärkningsplattorna för dem. Dock antar jag att SBF vill att man svetsar de nedre förstärkningsplattorna till huvudbågen om man ska fixa vagnsbok.
Någon som vet historien varför förstärkningsplattorna svetsas?
/Andreas K
PS. Jag har nu min CC-båge på plats (dock ej målad ännu) och har även monterat tvärgående rör för 6-punktsbältet i bältestornet. Blev bra som bara den. Dock har jag valt att inte svetsa förstärkningsplattorna eftersom jag inte såg vinsten med det (Bengt som jobbar som besiktigare på SFRO och hjälpte mig med svetsning av det tvärgående röret förstod inte heller poängen med det)
Jag har svårt att se vad fastsvetsning av plattorna ger i form av extra hållfasthet.
Om man tittar på infästningen av bakåtsträvan kan infästningen gå sönder på ett sätt om kraften trycker bakåtsträvan neråt: karossplåten går sönder runt platten. En svetsning ger då inte mycket hjälp, plåten kommer att ge med sig ändå i kanten på svetsen. Om bakåtsträvan utsätts för en dragkraft kommer antingen skruvarna gå av (då hjälper inte förstärkningsplattan alls) eller också kommer karossplåten ge med sig (samma resultat som vid tryck).
När det gäller nedre fästet för huvudbågen krävs det vid tryck att hela karossplåten ger med sig och då hjälper inte svetsningen eftersom plåten kommer att ge sig i svetskanten. Om bågen utsätts för drag/snedbelastning finns det en liten vinst då det teoretiskt skulle kunna bli så att karossplåten runt en av de 2 plåtarna med muttrar ger sig medans den andra sitter kvar. Men min bedömning är att detta scenario är väldigt långsökt. Tänker jag fel?
Om man läser SBFs reglement ( http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4 ) TR 5.8.3.2.6 står det att förstärkningsplattor ska svetsas i karossen. Dock behöver det inte svetsas om de är monterade enligt bilderna 253-50 till 253-52. Då infästningen av bakåtsträvorna faller inom dessa 3 alternativ tolkar jag det som att man inte måste svetsa förstärkningsplattorna för dem. Dock antar jag att SBF vill att man svetsar de nedre förstärkningsplattorna till huvudbågen om man ska fixa vagnsbok.
Någon som vet historien varför förstärkningsplattorna svetsas?
/Andreas K
PS. Jag har nu min CC-båge på plats (dock ej målad ännu) och har även monterat tvärgående rör för 6-punktsbältet i bältestornet. Blev bra som bara den. Dock har jag valt att inte svetsa förstärkningsplattorna eftersom jag inte såg vinsten med det (Bengt som jobbar som besiktigare på SFRO och hjälpte mig med svetsning av det tvärgående röret förstod inte heller poängen med det)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Ett tips är att i alla fall svetsa (om du har tillgång till svets om kompetent person) den plåt med muttrar som man monterar inne i försträrkningsbalken. Då slipper du strul med att plåten trillar ner den dagen du ska montera bort bågen (för lackning t.ex.).Crazy Ivan wrote:Andreas, vi förde precis samma resonemang själva om svetsens nytta!
Tror vi sk_ter i det vi också. Jag skall inte tävla med min heller - så what the heck....
/Andreas K
PS. Vilken färg blir det på bågen. Jag lutar åt svart eller mörk grå (typ borstad aluminum som jag har på min Momo-ratt). Har dock inte tagit tag i att hitta någon i V-ås som kan göra jobbet. Funderar på att köra o-lackat i sommar och fixa lackningen i höst/vinter. Nu är fokus på att få sportstolen på plats istället-
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det är ganska enkelt och logiskt men står inte alls tydligt.
Förstärkningsplattan om 120cm2 är till för att breda ut lasterna från bågen på ett större område innan normal chassiplåt tar över. Lasterna kan vara både tryckande och dragande (bågen belastas nästan aldrig rakt ovanifrån utan oftast snett från sidan, vilket ger draglast på minst ett fäste).
Om du jämför 253-50 och 253-51 som exempel så sprids både dragande och tryckande laster ut fint i chassiplåten i 253-50 med bara bultförband.
I 253-51 så får dragande last endast skruvskallarna som håller emot chassiplåten (de kommer dras igenom plåten rätt enkelt) om du inte svetsar fast förstärkningsplattan. Utan svets i detta fallet så har förstärkningsplattan ingen roll (iaf inte om fastsättningsplattan redan är 120cm2 vilket den skall vara numera)
Hoppas att detta spred lite ljus i grådasket.
Kan man förenkla det och kalla förstärkningsplattan en jättestor bricka? Ska man minska risken att en bult tittar igenom ett lite stort hål så sätter man väl brickan på baksidan. Ska den hålla emot på framsidan så får man ju hålla fast den med tex svets.
Förstärkningsplattan om 120cm2 är till för att breda ut lasterna från bågen på ett större område innan normal chassiplåt tar över. Lasterna kan vara både tryckande och dragande (bågen belastas nästan aldrig rakt ovanifrån utan oftast snett från sidan, vilket ger draglast på minst ett fäste).
Om du jämför 253-50 och 253-51 som exempel så sprids både dragande och tryckande laster ut fint i chassiplåten i 253-50 med bara bultförband.
I 253-51 så får dragande last endast skruvskallarna som håller emot chassiplåten (de kommer dras igenom plåten rätt enkelt) om du inte svetsar fast förstärkningsplattan. Utan svets i detta fallet så har förstärkningsplattan ingen roll (iaf inte om fastsättningsplattan redan är 120cm2 vilket den skall vara numera)
Hoppas att detta spred lite ljus i grådasket.
Kan man förenkla det och kalla förstärkningsplattan en jättestor bricka? Ska man minska risken att en bult tittar igenom ett lite stort hål så sätter man väl brickan på baksidan. Ska den hålla emot på framsidan så får man ju hålla fast den med tex svets.