Bygga om båge?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
fischlein

Bygga om båge?

Post by fischlein »

Det är säkert inte svårt att hitta en helbur till en NA om man vet var man ska leta. Någon som vet vad SPF regler säger om jag skulle bygga på en bur på en godkännd båge? Är bågen fortfarande godkänd trots att jag ansluter "taksträvor" i denna? Ni som har bur i er bil, har ni en sträva längs med fönsterramens överkant, och i så fall, hur fäster ni cabben? Någon som vet hur många infästningspunkter jag får ha till bur?

Kanske bara "lättare" att hitta en färdig godkännd bur...?! :think2:
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
fischlein

Re: Bygga om båge?

Post by fischlein »

Har fått tips om att kontakta Rally Produkter i Vålborg för att få min bur byggd. Någon som har tips på någon lite mer söder över som bygger bur?
Det är trots allt 60 mil enkel resa, och jag antar att man lämnar bilen där och hämtar när det är klart, blir en del körning...
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

"Smen" i Rolfstorp är närmare. Sportvagnskonsult (om Krille har tid) ännu närmare.
Om du inte hittar råd så kan nog teknikerna på MSCC ge dig lite råd. Det förekommer ju en och annan tävlingsbil i Östdanmark :)

Tricket är ju att hitta nån som vill lägga lite mer än minimal tid på det (utan att ta 800kr i timmen för allt), det är ingen större konst att kasta in en bur om du har 10cm marginal till alla ytor, att få den att smita nära alla kanter och dessutom få cabspännen att fungera kräver sin tankemöda (om du inte har en lös du vill kopiera).
Köp Mats Lundins bil, kopiera buren och sälj vidare?
Per-Arne Andersson
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Per-Arne Andersson »

Firman JapTuning, som har verkstad mellan Lund och Landskrona, (http://www.japtuning.se) hade en ombyggd Miata med helbur på Billingehus under den stora Miataträffen. Ring o kolla med dom.
Pelle Blå Falkenberg
Josen

Post by Josen »

Går bra att bygga om en båge till bur, det ändras lite i definitionen vagnsboken. Skulle gjort detta om jag inte sålt bilen. Bosse ( reg-besk väst) har en kontakt i Vårgårda som för mycket rimlig peng < 8 KSEK bygger en helbur på en typ CC båge. Det krävs dock att man är med och tar sig tid till att måtta ut hur man vill ha sido-strävor.
Rekommnderar det starkt att göra detta - fler bilar och tjatare rejs kräver mera säkerhet, kunde gått illa för mig när jag snurrade på Knutan :oops:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Eh, man kanske skulle nämnt CC själva, i Lund :)

Med skapande av en bra jigg kan det ju bli "massproduktion" av den delen också.

Sidosträvorna mot stolen skapar ju intressanta inpassningsproblem också.
Det är inte lätt att få det bra (iaf inte om det ska gå att plocka i och ur).
fischlein

Post by fischlein »

Niklas Falk wrote:Eh, man kanske skulle nämnt CC själva, i Lund :)

Med skapande av en bra jigg kan det ju bli "massproduktion" av den delen också.

Sidosträvorna mot stolen skapar ju intressanta inpassningsproblem också.
Det är inte lätt att få det bra (iaf inte om det ska gå att plocka i och ur).
CC i Lund har byggt min båge, fick reda på igår att den var klar. Min kontaktperson mot CC frågade om bur, men det var inget som gick att genomföra, åtminstone inte för tillfället. Tänkte ju att det var bättre att beställa båge medans man filar på arbetet på bur, så man inte står utan när det sedan gäller...
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Post Reply