Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
jliljeha
Posts: 32
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:47
Location: Landfjärden

Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by jliljeha »

Ja, frågan är som i rubriken. Ska jag plöja ner pengar i min 90:a som är i stort sett original (RB kat och Koni dämpare/fjädrar) eller är det smartare att byta till något nyare?

NA eller NB? Vilken årsmodell får man anse som mest konkurrenskraftig?

Bilen MÅSTE fungera som glassätarbil med, dvs inte urplockad inredning osv men hård fjädring och dämpning är inga problem.
Mazda Miata 1990
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Niklas Falk »

Som du beskriver det skulle jag behålla det du har, jobba lite på chassit och sen köra köra köra. Dvs göra en "Dennis".
Detta ger mindre kostnadsposter utdraget över längre tid och mindre pallbockstid. MSPNP kan ju vara en idé för att få lite bättre koll på motorn (rensa kylare osv (möjligen reroute) skadar inte heller vad det verkar)

Mest konkurrentkraftig med minst arbete inom dagens reglemente; en 99a utan ABS (helst med USdiff på 4,3:1 eller ännu lägre utväxling, 6vxl lådan väger lite mer).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Cyberoid »

jliljeha wrote:Ja, frågan är som i rubriken. Ska jag plöja ner pengar i min 90:a som är i stort sett original (RB kat och Koni dämpare/fjädrar) eller är det smartare att byta till något nyare?

NA eller NB? Vilken årsmodell får man anse som mest konkurrenskraftig?

Bilen MÅSTE fungera som glassätarbil med, dvs inte urplockad inredning osv men hård fjädring och dämpning är inga problem.
Vad har du för ambitioner? Ska du åka riktigt snabbt så måste 1.6:an rensas på dövikt. Åker du en NB 1.8 istället så kan du klara dig med mindre modifieringar och bilen kan säkert funka på helgen också.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
jliljeha
Posts: 32
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:47
Location: Landfjärden

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by jliljeha »

Jag vill ha en bil som inte uppenbart är långsammare övriga i konbana och förhoppningsvis även i cupen till nästa år, känns lite tröstlöst att köra under de förutsättningarna.

Min plan är att uppgradera väghållnin, båge/stol och en uppsättning R-däck, sedan köra med den setupen under en längre tid för att lära mig bil och inställningar utan att köpa massa mera prylar.

Eftersom garage och budget bara rymmer en bil så behöver den funka för lite sommarbruk också. Förra året körde jag + fru upp till jämtland med GPS:en inställd på "undvik motorväg" och fick åka dubbelt så många mil som motorvägen upp till fjällen, den typen av utflykter vill jag fortfarande kunna göra.

Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?

Tackar för tipsen gör
Jonas
Mazda Miata 1990
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Niklas Falk »

jliljeha wrote:Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?
Vill du optimera max så blir det USAimporter eller en Japaninport via England för att kunna välja options som passar rätt av (HardS paketet i USA är en lämplig mix, utan lulllull). Utanför EU är de inte heller Helbilsgodkända...
Jag har för mig (P Sandström kan det exakt) att 6vxl är ca 10 klio tyngre och utan ABS siktar du på 1028kg, mindre vikt från början innebär att färre saker behöver plockas bort.
Men 6vxl och Europesik 4,1:1 diff ger en transportväxel som inte är enerverande (jag har 4000rpm vid ca 105km/h, jag lunkar inte så fort mellan banorna om man säger så)

Men transporten står för stor del av kostnaderna nu när objekten blir allt billigare. Det finns en 10AE för 3k euro på Mobile med lagerfel i motorn. Motor skaffas på ebay.co.uk för £500 (plus resa eller frakt). Hemma på parkeringen ska det gå att fixa en NB för ca 50kkr, om man lägger ner tid och energi, Cupklar för 80 kanske (bilen alltså, klädkontot är en trevlig överraskning)?

Ett tips om du tänkt dig att långåka, kör med softtop och inte hardtop. En halvrensad bil med softtop (eller nedcabbat) låte bara lite mer, en med hardtop låter som en sardinburk. Men det går faktiskt att tävla med tyst bil också, det gäller bara att skaffa shiftligt eller kolla noga på varvräknaren (när andras motorer låter mer än din egen).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Andreas E »

jliljeha wrote:Jag vill ha en bil som inte uppenbart är långsammare övriga i konbana och förhoppningsvis även i cupen till nästa år, känns lite tröstlöst att köra under de förutsättningarna.

Min plan är att uppgradera väghållnin, båge/stol och en uppsättning R-däck, sedan köra med den setupen under en längre tid för att lära mig bil och inställningar utan att köpa massa mera prylar.

Eftersom garage och budget bara rymmer en bil så behöver den funka för lite sommarbruk också. Förra året körde jag + fru upp till jämtland med GPS:en inställd på "undvik motorväg" och fick åka dubbelt så många mil som motorvägen upp till fjällen, den typen av utflykter vill jag fortfarande kunna göra.

Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?

Tackar för tipsen gör
Jonas
I konbana, typ A-sprint är en 1,6l NA med bra väghållning konkurrenskraftig utan att lätta bilen. Vill du däremot fajtas högst upp i MX-5 Cup fältet blir det svårt med en 116 hk utan att lätta bort 50-100 kg. Men jag hoppas att fler väljer att köra med mindre moddade 1,6l (och 1,8l) i MX-5 Cup så att vi få ett brett startfält för alla ambitionsnivåer.
Jag rekommenderar dig att hålla fast vid den 90a och lägga pengarna på att köra så mycket du kan (det ger mest förbättring på varvtiderna och samtidigt kommer du ha kul som bara den :burnout: )

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Leif Jönsson »

Jag själv håller på med att små modda min 1,6 :D Vi får köra en tävling i tävlingen med våra småmoddade Miator :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Josen »

Helrätt att köra med små-moddade bilar - släng en slant på bättre dämpare, lättat svänghjul och bra däck/fälgar så har man skitkul :up: Vi borde inrätta ett pris till bästa 'gatmiata' tycker jag :)
Jobba med hjulinställningar och körningen så skiljer det snart inte mycket från race-nördarna ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Niklas Falk »

"Peoples choice" är ju en lösning att promota andemeningen. "Årets rookie" syftar klassiskt på rena resultat.

"Zoom Zoom Award"?
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by MZM »

Har 1,6:an jag med. Ambitionen är att köra cupen till nästa år.
//Martin Ek
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Dennis Kullman »

Jag har (är något ombytlig...) gjort en (tillfällig?) helomvändning m a p lättning. Dörrarna får förbli kompletta med elhissade glasrutor och strålkastarna har fått tillbaks sina elmotorer. Nu satsar jag istället på fräscha bussningar i chassit. Vad som händer framöver återstår att se... :roll: :wink:

Jag kan bara hålla med om det som sagts tidigare i denna tråd; hardcore-racer med svår vinnarskalle => satsa på en nyare bil med större motor, etc. Annars: behåll det du har och optimera (med hänsyn även till glassätande) i lagom takt.
jliljeha
Posts: 32
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:47
Location: Landfjärden

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by jliljeha »

Tack för massa bra råd.

Det lutar åt att jag vidare med 1.6:an. Byter till hårdare fjädrar än Konis egna, sätter i båge och stol och sen kör, kör, kör. Den dan jag känner att bilen begränsar mig för mycket får jag sälja den till någon hugad, för mycket mer fix än så tror jag inte det är värt att lägga ner.

Jag har en uppsättning H&R-fjädrar också, kan jag se vilka som är hårdast på något vis? Typ mäta tjocklek, räkna varv eller liknande?

Då har det säkert blivit ännu billigare att importera en NB.. för det lockar helt klart det med.

Riktigt kul att det är så många som planerar att köra 1.6:or, vi får väl ha en egen resultatlista!
Mazda Miata 1990
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Josen »

Vill bara höja ett varningens finger för det giftet som sätter in man ger sig in i leken - svår att förklara men något händer ;)
Svårt att stå emot när man väl har fått smak på modds och vill sänka varvtider, blir lätt "kosta vad det kosta vill" :)

You have been warned
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Fredrik Henriksson »

1.6an är bilen med bäst förutsättningar när man börjar skruva och bygga om mkt. Att 1.6 är sämre än 1.8an i inget, lite eller mellanmoddat skick spelar ju mindre roll om man till en början ändå inte satsar för fullt utan vill se och lära. :)
Skulle jag börja om idag skulle det bli en 1.6:a. Om min nuvarande bil går till annan serie kanske man flippar ur och skaffar en mx5:a till för roadsport och då blir det en 1.6:a med 100% säkerhet.
Nothing beats Cubic inches, except in Roadsport... ;)
Josen wrote:Vill bara höja ett varningens finger för det giftet som sätter in man ger sig in i leken - svår att förklara men något händer ;)
Svårt att stå emot när man väl har fått smak på modds och vill sänka varvtider, blir lätt "kosta vad det kosta vill" :)

You have been warned
AMEN!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Josen »

Nothing beats Cubic inches, except in Roadsport
Fast än så länge leder 1.8 NA på tre banor i vartider (Kullen/Falkenberg/Mantorp ) och en NB på Knutan ;)
Men säsongen har ju bara börjat :banana:
Skall man se till vad som är mest stryktåligast så ligger nog 1.8 NA bäst till :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Nothing beats Cubic inches, except in Roadsport
Fast än så länge leder 1.8 NA på tre banor i vartider (Kullen/Falkenberg/Mantorp ) och en NB på Knutan ;)
Men säsongen har ju bara börjat :banana:
Skall man se till vad som är mest stryktåligast så ligger nog 1.8 NA bäst till :)
Men ingen 1.6:a är riktigt viktoptimerad, även om Henrik kommit en bit så finns det betydligt mer att "dumpa" om lättningen går över till hardcore. 1.6:an är den enda bil man kan gå "wild and crazy" med och ändå klara hk/kg-gränsen, jag får ju vikta upp min bil med bensin redan och jag har mängder med viktminskningsidéer kvar. :(

Men som du säger, säsongen har bara börjat. Tror det lär bli knivskarpt jämnt! :twisted: :banana: 8) :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Josen »

Men ingen 1.6:a är riktigt viktoptimerad, även om Henrik kommit en bit så finns det betydligt mer att "dumpa" om lättningen går över till hardcore
Tror det går att få den lägre än 840 kg med helbur - nja skulle jag säga. Så länge sub-frames och strukturen behålls är det nog svårt, jag får ju komma till 977 kg med förare i och kom jag dit med en blue-printad motor och eget sprut skulle jag nog vara svår att slå även för en hard-core 1.6:a inbillar jag mig :mrgreen:
Är 50 kg för tung nu :oops:

Men tänk att 60 kg i STCC bilarna gör .5 sek på varvet - vad gör då dessa vikter på våra bilar :shock: ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Men ingen 1.6:a är riktigt viktoptimerad, även om Henrik kommit en bit så finns det betydligt mer att "dumpa" om lättningen går över till hardcore
Tror det går att få den lägre än 840 kg med helbur - nja skulle jag säga. Så länge sub-frames och strukturen behålls är det nog svårt, jag får ju komma till 977 kg med förare i och kom jag dit med en blue-printad motor och eget sprut skulle jag nog vara svår att slå även för en hard-core 1.6:a inbillar jag mig :mrgreen:
Är 50 kg för tung nu :oops:

Men tänk att 60 kg i STCC bilarna gör .5 sek på varvet - vad gör då dessa vikter på våra bilar :shock: ?
Jo, vikten är det "viktigaste"! En 10del per 10kg räknar dom, men det är nog som du säger inte direkt översättningsbart på våra motorsvagare bilare då grundfriktionen som alla bilar har(även om det skiljer kraftigt mellan olika transmissioner) måste överkommas innan "hästarna" blir fart... :think2:

Tror att jag åker ifrån din bil med en 1.6:a som är syradoppad, minimal el, lövtunna laminerade paneler där övrigt kaross är hålborrad, svinlätt racetryckplatta/koppling, utbytt framruta, lättat svänghjul, blueprintad, till/frånluft osv osv. Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg. :)
Men så länge ingen goes wild and crazy med en 1.6:a så är 1.8:an på viktgränsen konkurenskraftig i mina ögon... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg. :)
Men så länge ingen goes wild and crazy med en 1.6:a så är 1.8:an på viktgränsen konkurenskraftig i mina ögon... :)
Det går ju alltid att köra med däcksbredd efter vikten om flugviktar1,6or blir alltför överlägsna ;) :D
Fixt vikt/effekt behöver lite hjälp av däcksbredd för att bli jämnare. Men i C är behovet inte lika stort som i A.

Med endast 6 timmar bakom ratten per år så gäller det att hitta nåt stabilt man kan utvecklas i (dvs så man kan märka förarutveckling). Men gillar man att bygga i några månader mellan varje timmes (eller kvarts ;) ) körning så finns ju den möjligheten också. :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote: Tror att jag åker ifrån din bil med en 1.6:a som är syradoppad, minimal el, lövtunna laminerade paneler där övrigt kaross är hålborrad, svinlätt racetryckplatta/koppling, utbytt framruta, lättat svänghjul, blueprintad, till/frånluft osv osv. Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg. :)
Då räcker å andra sidan pengarna till En Lotus Elise...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Då räcker å andra sidan pengarna till En Lotus Elise...
En? Två-tre skulle jag gissa :D
Optimerad Roadsport är oändligt dyrt, ännu dyrare om man utgår från annat än rörhög (dvs ett amatörbygge).

Eliserna är lite renlärigt giftigare och inte så sävligt förlåtande som Miatorna (iaf innan man dödsoptimerat chassit). Men en 118hk Elise i C måste vara den minst modifierade bilen per prestanda (bätessträva, 4ptbälte, brytare, bogseröglor, klart). En S1 måste viktas 30-50Kg iofs.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Tror att jag åker ifrån din bil med en 1.6:a som är syradoppad, minimal el, lövtunna laminerade paneler där övrigt kaross är hålborrad, svinlätt racetryckplatta/koppling, utbytt framruta, lättat svänghjul, blueprintad, till/frånluft osv osv. Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg. :)
Då räcker å andra sidan pengarna till En Lotus Elise...
Men inte en tusendel så kul när man missar resan... Hmm vi drivs nog av olika saker... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Med endast 6 timmar bakom ratten per år så gäller det att hitta nåt stabilt man kan utvecklas i (dvs så man kan märka förarutveckling). Men gillar man att bygga i några månader mellan varje timmes (eller kvarts ;) ) körning så finns ju den möjligheten också. :)
Det som är det fina med klassen, man kan få både bygg och racesuget tillfredsställt! :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Josen »

Lite förvånad över hur 'dåligt' Eliser överlag verkar gå, på pappert skall det ju ligga på en C-sjuas nivå men det har jag inte sett någon göra förutom Anders H ( fast frågan är hur mycket C-elise det egentligen var ;) ) körde Knutan på 12-tider utan att varva motorn mera än till 5000 rpm :lol: :lol:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Lite förvånad över hur 'dåligt' Eliser överlag verkar gå, på pappert skall det ju ligga på en C-sjuas nivå men det har jag inte sett någon göra förutom Anders H ( fast frågan är hur mycket C-elise det egentligen var ;) ) körde Knutan på 12-tider utan att varva motorn mera än till 5000 rpm :lol: :lol:
Jag skulle gissa att det har med lättkördhet och körtimmar att göra. Våra sävliga badkar biter ju inte huvét av oss när vi håller på att lära upp körkänslan.
Jag börjar dessutom luta åt att Mazda inte visste hur bra mix de byggde när de byggde grundkonceptet (spårvidd, axelavstånd, rollcentermix osv), det är bara att ösa på med fler bilar, mera lättkört som tävlingsbil tror jag är svårt att uppleva (välbyggda sjuor undantagna som vanligt) :)
Post Reply