Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Ja, frågan är som i rubriken. Ska jag plöja ner pengar i min 90:a som är i stort sett original (RB kat och Koni dämpare/fjädrar) eller är det smartare att byta till något nyare?
NA eller NB? Vilken årsmodell får man anse som mest konkurrenskraftig?
Bilen MÅSTE fungera som glassätarbil med, dvs inte urplockad inredning osv men hård fjädring och dämpning är inga problem.
NA eller NB? Vilken årsmodell får man anse som mest konkurrenskraftig?
Bilen MÅSTE fungera som glassätarbil med, dvs inte urplockad inredning osv men hård fjädring och dämpning är inga problem.
Mazda Miata 1990
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Som du beskriver det skulle jag behålla det du har, jobba lite på chassit och sen köra köra köra. Dvs göra en "Dennis".
Detta ger mindre kostnadsposter utdraget över längre tid och mindre pallbockstid. MSPNP kan ju vara en idé för att få lite bättre koll på motorn (rensa kylare osv (möjligen reroute) skadar inte heller vad det verkar)
Mest konkurrentkraftig med minst arbete inom dagens reglemente; en 99a utan ABS (helst med USdiff på 4,3:1 eller ännu lägre utväxling, 6vxl lådan väger lite mer).
Detta ger mindre kostnadsposter utdraget över längre tid och mindre pallbockstid. MSPNP kan ju vara en idé för att få lite bättre koll på motorn (rensa kylare osv (möjligen reroute) skadar inte heller vad det verkar)
Mest konkurrentkraftig med minst arbete inom dagens reglemente; en 99a utan ABS (helst med USdiff på 4,3:1 eller ännu lägre utväxling, 6vxl lådan väger lite mer).
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Vad har du för ambitioner? Ska du åka riktigt snabbt så måste 1.6:an rensas på dövikt. Åker du en NB 1.8 istället så kan du klara dig med mindre modifieringar och bilen kan säkert funka på helgen också.jliljeha wrote:Ja, frågan är som i rubriken. Ska jag plöja ner pengar i min 90:a som är i stort sett original (RB kat och Koni dämpare/fjädrar) eller är det smartare att byta till något nyare?
NA eller NB? Vilken årsmodell får man anse som mest konkurrenskraftig?
Bilen MÅSTE fungera som glassätarbil med, dvs inte urplockad inredning osv men hård fjädring och dämpning är inga problem.
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Jag vill ha en bil som inte uppenbart är långsammare övriga i konbana och förhoppningsvis även i cupen till nästa år, känns lite tröstlöst att köra under de förutsättningarna.
Min plan är att uppgradera väghållnin, båge/stol och en uppsättning R-däck, sedan köra med den setupen under en längre tid för att lära mig bil och inställningar utan att köpa massa mera prylar.
Eftersom garage och budget bara rymmer en bil så behöver den funka för lite sommarbruk också. Förra året körde jag + fru upp till jämtland med GPS:en inställd på "undvik motorväg" och fick åka dubbelt så många mil som motorvägen upp till fjällen, den typen av utflykter vill jag fortfarande kunna göra.
Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?
Tackar för tipsen gör
Jonas
Min plan är att uppgradera väghållnin, båge/stol och en uppsättning R-däck, sedan köra med den setupen under en längre tid för att lära mig bil och inställningar utan att köpa massa mera prylar.
Eftersom garage och budget bara rymmer en bil så behöver den funka för lite sommarbruk också. Förra året körde jag + fru upp till jämtland med GPS:en inställd på "undvik motorväg" och fick åka dubbelt så många mil som motorvägen upp till fjällen, den typen av utflykter vill jag fortfarande kunna göra.
Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?
Tackar för tipsen gör
Jonas
Mazda Miata 1990
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Vill du optimera max så blir det USAimporter eller en Japaninport via England för att kunna välja options som passar rätt av (HardS paketet i USA är en lämplig mix, utan lulllull). Utanför EU är de inte heller Helbilsgodkända...jliljeha wrote:Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?
Jag har för mig (P Sandström kan det exakt) att 6vxl är ca 10 klio tyngre och utan ABS siktar du på 1028kg, mindre vikt från början innebär att färre saker behöver plockas bort.
Men 6vxl och Europesik 4,1:1 diff ger en transportväxel som inte är enerverande (jag har 4000rpm vid ca 105km/h, jag lunkar inte så fort mellan banorna om man säger så)
Men transporten står för stor del av kostnaderna nu när objekten blir allt billigare. Det finns en 10AE för 3k euro på Mobile med lagerfel i motorn. Motor skaffas på ebay.co.uk för £500 (plus resa eller frakt). Hemma på parkeringen ska det gå att fixa en NB för ca 50kkr, om man lägger ner tid och energi, Cupklar för 80 kanske (bilen alltså, klädkontot är en trevlig överraskning)?
Ett tips om du tänkt dig att långåka, kör med softtop och inte hardtop. En halvrensad bil med softtop (eller nedcabbat) låte bara lite mer, en med hardtop låter som en sardinburk. Men det går faktiskt att tävla med tyst bil också, det gäller bara att skaffa shiftligt eller kolla noga på varvräknaren (när andras motorer låter mer än din egen).
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
I konbana, typ A-sprint är en 1,6l NA med bra väghållning konkurrenskraftig utan att lätta bilen. Vill du däremot fajtas högst upp i MX-5 Cup fältet blir det svårt med en 116 hk utan att lätta bort 50-100 kg. Men jag hoppas att fler väljer att köra med mindre moddade 1,6l (och 1,8l) i MX-5 Cup så att vi få ett brett startfält för alla ambitionsnivåer.jliljeha wrote:Jag vill ha en bil som inte uppenbart är långsammare övriga i konbana och förhoppningsvis även i cupen till nästa år, känns lite tröstlöst att köra under de förutsättningarna.
Min plan är att uppgradera väghållnin, båge/stol och en uppsättning R-däck, sedan köra med den setupen under en längre tid för att lära mig bil och inställningar utan att köpa massa mera prylar.
Eftersom garage och budget bara rymmer en bil så behöver den funka för lite sommarbruk också. Förra året körde jag + fru upp till jämtland med GPS:en inställd på "undvik motorväg" och fick åka dubbelt så många mil som motorvägen upp till fjällen, den typen av utflykter vill jag fortfarande kunna göra.
Niklas, är det USA-importer då? Det finns ett gäng 140hk NB 1999 på Blocket men de allra flesta verkar ha ABS. Femväxlad hellre än sexväxlad?
Tackar för tipsen gör
Jonas
Jag rekommenderar dig att hålla fast vid den 90a och lägga pengarna på att köra så mycket du kan (det ger mest förbättring på varvtiderna och samtidigt kommer du ha kul som bara den )
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Jag själv håller på med att små modda min 1,6 Vi får köra en tävling i tävlingen med våra småmoddade Miator
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Helrätt att köra med små-moddade bilar - släng en slant på bättre dämpare, lättat svänghjul och bra däck/fälgar så har man skitkul Vi borde inrätta ett pris till bästa 'gatmiata' tycker jag
Jobba med hjulinställningar och körningen så skiljer det snart inte mycket från race-nördarna
Jobba med hjulinställningar och körningen så skiljer det snart inte mycket från race-nördarna
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
"Peoples choice" är ju en lösning att promota andemeningen. "Årets rookie" syftar klassiskt på rena resultat.
"Zoom Zoom Award"?
"Zoom Zoom Award"?
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Har 1,6:an jag med. Ambitionen är att köra cupen till nästa år.
//Martin Ek
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Jag har (är något ombytlig...) gjort en (tillfällig?) helomvändning m a p lättning. Dörrarna får förbli kompletta med elhissade glasrutor och strålkastarna har fått tillbaks sina elmotorer. Nu satsar jag istället på fräscha bussningar i chassit. Vad som händer framöver återstår att se...
Jag kan bara hålla med om det som sagts tidigare i denna tråd; hardcore-racer med svår vinnarskalle => satsa på en nyare bil med större motor, etc. Annars: behåll det du har och optimera (med hänsyn även till glassätande) i lagom takt.
Jag kan bara hålla med om det som sagts tidigare i denna tråd; hardcore-racer med svår vinnarskalle => satsa på en nyare bil med större motor, etc. Annars: behåll det du har och optimera (med hänsyn även till glassätande) i lagom takt.
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Tack för massa bra råd.
Det lutar åt att jag vidare med 1.6:an. Byter till hårdare fjädrar än Konis egna, sätter i båge och stol och sen kör, kör, kör. Den dan jag känner att bilen begränsar mig för mycket får jag sälja den till någon hugad, för mycket mer fix än så tror jag inte det är värt att lägga ner.
Jag har en uppsättning H&R-fjädrar också, kan jag se vilka som är hårdast på något vis? Typ mäta tjocklek, räkna varv eller liknande?
Då har det säkert blivit ännu billigare att importera en NB.. för det lockar helt klart det med.
Riktigt kul att det är så många som planerar att köra 1.6:or, vi får väl ha en egen resultatlista!
Det lutar åt att jag vidare med 1.6:an. Byter till hårdare fjädrar än Konis egna, sätter i båge och stol och sen kör, kör, kör. Den dan jag känner att bilen begränsar mig för mycket får jag sälja den till någon hugad, för mycket mer fix än så tror jag inte det är värt att lägga ner.
Jag har en uppsättning H&R-fjädrar också, kan jag se vilka som är hårdast på något vis? Typ mäta tjocklek, räkna varv eller liknande?
Då har det säkert blivit ännu billigare att importera en NB.. för det lockar helt klart det med.
Riktigt kul att det är så många som planerar att köra 1.6:or, vi får väl ha en egen resultatlista!
Mazda Miata 1990
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Vill bara höja ett varningens finger för det giftet som sätter in man ger sig in i leken - svår att förklara men något händer
Svårt att stå emot när man väl har fått smak på modds och vill sänka varvtider, blir lätt "kosta vad det kosta vill"
You have been warned
Svårt att stå emot när man väl har fått smak på modds och vill sänka varvtider, blir lätt "kosta vad det kosta vill"
You have been warned
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
1.6an är bilen med bäst förutsättningar när man börjar skruva och bygga om mkt. Att 1.6 är sämre än 1.8an i inget, lite eller mellanmoddat skick spelar ju mindre roll om man till en början ändå inte satsar för fullt utan vill se och lära.
Skulle jag börja om idag skulle det bli en 1.6:a. Om min nuvarande bil går till annan serie kanske man flippar ur och skaffar en mx5:a till för roadsport och då blir det en 1.6:a med 100% säkerhet.
Nothing beats Cubic inches, except in Roadsport...
Skulle jag börja om idag skulle det bli en 1.6:a. Om min nuvarande bil går till annan serie kanske man flippar ur och skaffar en mx5:a till för roadsport och då blir det en 1.6:a med 100% säkerhet.
Nothing beats Cubic inches, except in Roadsport...
AMEN!Josen wrote:Vill bara höja ett varningens finger för det giftet som sätter in man ger sig in i leken - svår att förklara men något händer
Svårt att stå emot när man väl har fått smak på modds och vill sänka varvtider, blir lätt "kosta vad det kosta vill"
You have been warned
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Fast än så länge leder 1.8 NA på tre banor i vartider (Kullen/Falkenberg/Mantorp ) och en NB på KnutanNothing beats Cubic inches, except in Roadsport
Men säsongen har ju bara börjat
Skall man se till vad som är mest stryktåligast så ligger nog 1.8 NA bäst till
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Men ingen 1.6:a är riktigt viktoptimerad, även om Henrik kommit en bit så finns det betydligt mer att "dumpa" om lättningen går över till hardcore. 1.6:an är den enda bil man kan gå "wild and crazy" med och ändå klara hk/kg-gränsen, jag får ju vikta upp min bil med bensin redan och jag har mängder med viktminskningsidéer kvar.Josen wrote:Fast än så länge leder 1.8 NA på tre banor i vartider (Kullen/Falkenberg/Mantorp ) och en NB på KnutanNothing beats Cubic inches, except in Roadsport
Men säsongen har ju bara börjat
Skall man se till vad som är mest stryktåligast så ligger nog 1.8 NA bäst till
Men som du säger, säsongen har bara börjat. Tror det lär bli knivskarpt jämnt!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Tror det går att få den lägre än 840 kg med helbur - nja skulle jag säga. Så länge sub-frames och strukturen behålls är det nog svårt, jag får ju komma till 977 kg med förare i och kom jag dit med en blue-printad motor och eget sprut skulle jag nog vara svår att slå även för en hard-core 1.6:a inbillar jag migMen ingen 1.6:a är riktigt viktoptimerad, även om Henrik kommit en bit så finns det betydligt mer att "dumpa" om lättningen går över till hardcore
Är 50 kg för tung nu
Men tänk att 60 kg i STCC bilarna gör .5 sek på varvet - vad gör då dessa vikter på våra bilar ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Jo, vikten är det "viktigaste"! En 10del per 10kg räknar dom, men det är nog som du säger inte direkt översättningsbart på våra motorsvagare bilare då grundfriktionen som alla bilar har(även om det skiljer kraftigt mellan olika transmissioner) måste överkommas innan "hästarna" blir fart...Josen wrote:Tror det går att få den lägre än 840 kg med helbur - nja skulle jag säga. Så länge sub-frames och strukturen behålls är det nog svårt, jag får ju komma till 977 kg med förare i och kom jag dit med en blue-printad motor och eget sprut skulle jag nog vara svår att slå även för en hard-core 1.6:a inbillar jag migMen ingen 1.6:a är riktigt viktoptimerad, även om Henrik kommit en bit så finns det betydligt mer att "dumpa" om lättningen går över till hardcore
Är 50 kg för tung nu
Men tänk att 60 kg i STCC bilarna gör .5 sek på varvet - vad gör då dessa vikter på våra bilar ?
Tror att jag åker ifrån din bil med en 1.6:a som är syradoppad, minimal el, lövtunna laminerade paneler där övrigt kaross är hålborrad, svinlätt racetryckplatta/koppling, utbytt framruta, lättat svänghjul, blueprintad, till/frånluft osv osv. Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg.
Men så länge ingen goes wild and crazy med en 1.6:a så är 1.8:an på viktgränsen konkurenskraftig i mina ögon...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Det går ju alltid att köra med däcksbredd efter vikten om flugviktar1,6or blir alltför överlägsnaFredrik Henriksson wrote:Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg.
Men så länge ingen goes wild and crazy med en 1.6:a så är 1.8:an på viktgränsen konkurenskraftig i mina ögon...
Fixt vikt/effekt behöver lite hjälp av däcksbredd för att bli jämnare. Men i C är behovet inte lika stort som i A.
Med endast 6 timmar bakom ratten per år så gäller det att hitta nåt stabilt man kan utvecklas i (dvs så man kan märka förarutveckling). Men gillar man att bygga i några månader mellan varje timmes (eller kvarts ) körning så finns ju den möjligheten också.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Då räcker å andra sidan pengarna till En Lotus Elise...Fredrik Henriksson wrote: Tror att jag åker ifrån din bil med en 1.6:a som är syradoppad, minimal el, lövtunna laminerade paneler där övrigt kaross är hålborrad, svinlätt racetryckplatta/koppling, utbytt framruta, lättat svänghjul, blueprintad, till/frånluft osv osv. Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
En? Två-tre skulle jag gissaDennis Kullman wrote:Då räcker å andra sidan pengarna till En Lotus Elise...
Optimerad Roadsport är oändligt dyrt, ännu dyrare om man utgår från annat än rörhög (dvs ett amatörbygge).
Eliserna är lite renlärigt giftigare och inte så sävligt förlåtande som Miatorna (iaf innan man dödsoptimerat chassit). Men en 118hk Elise i C måste vara den minst modifierade bilen per prestanda (bätessträva, 4ptbälte, brytare, bogseröglor, klart). En S1 måste viktas 30-50Kg iofs.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Men inte en tusendel så kul när man missar resan... Hmm vi drivs nog av olika saker...Dennis Kullman wrote:Då räcker å andra sidan pengarna till En Lotus Elise...Fredrik Henriksson wrote: Tror att jag åker ifrån din bil med en 1.6:a som är syradoppad, minimal el, lövtunna laminerade paneler där övrigt kaross är hålborrad, svinlätt racetryckplatta/koppling, utbytt framruta, lättat svänghjul, blueprintad, till/frånluft osv osv. Garanterar dig att det går att få ner den till 7kg/hk. Det finns en kolfibermiata i Australien som idag är lättare än 800kg.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Det som är det fina med klassen, man kan få både bygg och racesuget tillfredsställt!Niklas Falk wrote: Med endast 6 timmar bakom ratten per år så gäller det att hitta nåt stabilt man kan utvecklas i (dvs så man kan märka förarutveckling). Men gillar man att bygga i några månader mellan varje timmes (eller kvarts ) körning så finns ju den möjligheten också.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Lite förvånad över hur 'dåligt' Eliser överlag verkar gå, på pappert skall det ju ligga på en C-sjuas nivå men det har jag inte sett någon göra förutom Anders H ( fast frågan är hur mycket C-elise det egentligen var ) körde Knutan på 12-tider utan att varva motorn mera än till 5000 rpm
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Satsa på 1.6:a eller byta bil?
Jag skulle gissa att det har med lättkördhet och körtimmar att göra. Våra sävliga badkar biter ju inte huvét av oss när vi håller på att lära upp körkänslan.Josen wrote:Lite förvånad över hur 'dåligt' Eliser överlag verkar gå, på pappert skall det ju ligga på en C-sjuas nivå men det har jag inte sett någon göra förutom Anders H ( fast frågan är hur mycket C-elise det egentligen var ) körde Knutan på 12-tider utan att varva motorn mera än till 5000 rpm
Jag börjar dessutom luta åt att Mazda inte visste hur bra mix de byggde när de byggde grundkonceptet (spårvidd, axelavstånd, rollcentermix osv), det är bara att ösa på med fler bilar, mera lättkört som tävlingsbil tror jag är svårt att uppleva (välbyggda sjuor undantagna som vanligt)