Bubblar i spisen!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
mickeh

Bubblar i spisen!

Post by mickeh »

Efter senaste träffen vid Malmby upptäckte vi att det låter som om vattnet i kylaren kokar efter man kört en sväng. Det bubblar och lever rövare i expansionskärlet fast tempen visar normal arbetstemperatur. Så låter det om man bara drar ut och glider en sväng också... Vad kan det vara som gått fel? Har jag vart slarvig när jag fyllt med kylarvätska så det finns luft kvar? (Borde bubbla ur ganska snabbt...) Eller kan det koka efter byte pga allt syre som finns kvar i vattnet? (Låter inte troligt?) Eller är det så illa så att det är toppen eller topplockspackningen? :bang2:

Säg nu snälla att det bara är att snurra höger bakhjul två varv medsols, hoppa två gånger och ropa "hej knäckt" så är det löst sen! :D :bow: :lol:
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Josen

Re: Bubblar i spisen!

Post by Josen »

Säg nu snälla att det bara är att snurra höger bakhjul två varv medsols, hoppa två gånger och ropa "hej knäckt" så är det löst sen!
'

Japp - fullt normat, den suger / expanderar mot expansions-kärlet. Så ingen fara :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
mickeh

Post by mickeh »

Men det bubblar och fräser ju även om jag bara åker till macken en sväng. Måste inte trycket i kylaren bli så högt så ventilen öppnar mot expansionskärlet först? Och det borde väl bara ske om det blir för varmt?
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Torkel k

Post by Torkel k »

Om du bytt vätska i systemet ska du lufta det genom att starta bilen och låta den värma upp med kylarlocket av. Så får man lättats ut luft ur systemet. Ganska snart kommer vätskenivån i kylaren att bli för hög och rinna över och då är du klar.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply