Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Posted: Fri 27 Oct 2017, 17:37
Hejsan!
Jag har funderat en hel del på reglementet för Standardklassen och utvecklingen av denna klass framöver
Min personliga uppfattning är att för att uppfylla intentionen med klassen samt behålla insteget i klassen på så låg nivå som möjligt och få så bra och jämn racing som möjligt, så bör möjligheterna till optimering begränsas så mycket som möjligt. (Många ”som möjligt” där…)
Risken är annars att även denna klass skenar iväg med en massa modifieringar som man känner att man ”måste ” göra för att vara konkurrenskraftig.
Dessutom måste reglementet kompletteras med de förtydliganden mm som har gjort de senaste åren, vilka är näst intill omöjliga för nya att hitta och få överblick över.
Nedan följer några av de tankar jag har angående reglementet (utan inbördes ordning), kommentera gärna så vi får en diskussion inför styrelsens möte som jag tror är någon gång i november?
1: Däck
Som jag har förstått det har 225 däck inte visat sig att vara klart snabbare än 205:or, iaf inte på de Standardbilar som har testat?
Och jag tror inte heller att prisskillnaden var särskilt stor?
Om detta stämmer så är min åsikt att vi bör tillåta 225 däck i Standard pga den ökade livslängd de verkar ha.
Och med tanke på den högre vikten som Standardbilarna har tror jag det kommer vara ännu större skillnad än vad som har setts på de Modifierade bilar som har kört 225:or i år.
Jag har de senaste 4 säsongerna kört på 2 år/uppsättning Kumho 205:or, dock är det först i år jag har kört hela cupen, tidigare år körde jag bara Knutstorp + Falkenberg.
Det går alltså, men då får man dels ha lite tur med någon regndag per år och får inte köra några övriga tester…
Med 225:or tror jag man kan få in någon testdag per år vilket hade varit perfekt.
2: Vikt
Till 2017 höjdes vikten på NBFL från 1140 till 1160, vilket var ett steg i rätt riktning.
Baserat på den accelerationsskillnad som jag har sett på banan under året så är min åsikt att skillnaden mellan NB och NBFL borde vara något större, de 6 hk som skiljer borde ge ca 6x8=48 kg skillnad istället för de 20 kg som skiljer idag.
NB 1140/140 = 8.14 kg/hk
NBFL 1160/146 = 7.95 kg/hk
Naturligtvis skiljer det även mellan bilar, som exempel kan nämnas att Niklas L hade 12 hk mer än mig vid bromsningen 2016, istället för de 6 hk som skiljer på papper.
Dock fanns det en del okända faktorer vid bromsningen som gör att jag inte tror man bör använda denna jämförelse som facit, mer som en indikation.
3: Ändrad utväxling
Genom att tillåta ändring av utväxling mot ett vikttillägg på 30 kg så öppnar det upp möjligheterna för att testa och optimera och kanske hitta lite fart, men detta driver naturligtvis kost.
Mitt förslag är att vi tar bort denna möjlighet för att eliminera att det börjar testas med olika utväxlingar.
Jag tror är det bara Christoffer Waern som har ändrat utväxling i Standardklassen?
Och då han har lovat (igen… ) att flytta upp till Modifierat 2018 så bör ingen bil bli utkörd pga denna ändring?
4: Styrbox
Att modifiera styrboxen är ju ett ganska enkelt sätt att få fler hk och troligen ganska svårt att upptäcka?
Jag tycker vi då har två alternativ:
- Kontakta någon av firmorna som gör detta och fråga om man på ett enkelt sätt kan kontrollera om styrboxen har modifierats.
- Om inte ovan på ett säkert sätt kan kontrolleras, kanske det kan vara en idé att släppa detta fritt?
Kanske tom ska nominera företag X och skaffa bra pris för hela klassen?
På detta vis stängs en möjlig väg till fusk som (eventuellt) är svår att kontrollera och samtidigt minskas fartskillnaderna till Modifierade på rakan.
Kostar naturligtvis en slant men är inte så farligt dyrt, ca 3000 kr har jag för mig, borde gå att få ner om vi är typ 10-15 bilar, och ger en märkbar prestandaskillnad.
5: Lättad hardtop
Finns väl egentligen ingen anledning att tillåta detta nu när alla bilar ska ha cab monterad?
Skulle det finnas en bil som inte kommer ner till minvikt med original hardtop så är det ju bara att skippa hardtop och köra med cabben istället, problemet löst.
6: Kontroll av uppfyllnad av reglemente
Jag föreslår att styrgruppen under varje race gör en kontroll av någon utvald komponent på samtliga bilar.
Detta förutsätter naturligtvis att man enkelt kan verifiera att rätt komponent sitter på bilen, men jag tror även att bara veta att vetskapen om att kontroller kommer att ske så ser man till att bilen är 100% enligt reglementet.
Exempel: Krängningshämmare, däckdimension, fullständig inredning, cab, spolarbehållare, glasrutor, original karossdelar, bromsar, diffbroms, spacers.
7: Styrgruppen
Borde stå under ”Kontakta oss” på hemsidan, tror inte någon ny förare har en blekaste aning vem man ska kontakta om man har frågor ang reglementet.
Dessutom tror jag medlemmarna i styrgruppen kanske bör ses över då vissa inte är medlemmar eller aktiva längre?
8: Uppdatering av reglementet
Jag tror det saknas ett antal förtydliganden som har gjorts på forumet men inte hittat hela vägen till reglementet.
Det jag kan komma på just nu är att cab ingår i ”komplett inredning samt att förlängda spindelleder är OK, kan säkert finnas mer?
Och det bästa hade varit om samtliga förtydliganden hade skrivits in i reglementet istället för att hamna sist, men det kanske inte är så viktigt.
Så, det var allt jag kunde komma på just nu!
Kommentarer?
Jag har funderat en hel del på reglementet för Standardklassen och utvecklingen av denna klass framöver
Min personliga uppfattning är att för att uppfylla intentionen med klassen samt behålla insteget i klassen på så låg nivå som möjligt och få så bra och jämn racing som möjligt, så bör möjligheterna till optimering begränsas så mycket som möjligt. (Många ”som möjligt” där…)
Risken är annars att även denna klass skenar iväg med en massa modifieringar som man känner att man ”måste ” göra för att vara konkurrenskraftig.
Dessutom måste reglementet kompletteras med de förtydliganden mm som har gjort de senaste åren, vilka är näst intill omöjliga för nya att hitta och få överblick över.
Nedan följer några av de tankar jag har angående reglementet (utan inbördes ordning), kommentera gärna så vi får en diskussion inför styrelsens möte som jag tror är någon gång i november?
1: Däck
Som jag har förstått det har 225 däck inte visat sig att vara klart snabbare än 205:or, iaf inte på de Standardbilar som har testat?
Och jag tror inte heller att prisskillnaden var särskilt stor?
Om detta stämmer så är min åsikt att vi bör tillåta 225 däck i Standard pga den ökade livslängd de verkar ha.
Och med tanke på den högre vikten som Standardbilarna har tror jag det kommer vara ännu större skillnad än vad som har setts på de Modifierade bilar som har kört 225:or i år.
Jag har de senaste 4 säsongerna kört på 2 år/uppsättning Kumho 205:or, dock är det först i år jag har kört hela cupen, tidigare år körde jag bara Knutstorp + Falkenberg.
Det går alltså, men då får man dels ha lite tur med någon regndag per år och får inte köra några övriga tester…
Med 225:or tror jag man kan få in någon testdag per år vilket hade varit perfekt.
2: Vikt
Till 2017 höjdes vikten på NBFL från 1140 till 1160, vilket var ett steg i rätt riktning.
Baserat på den accelerationsskillnad som jag har sett på banan under året så är min åsikt att skillnaden mellan NB och NBFL borde vara något större, de 6 hk som skiljer borde ge ca 6x8=48 kg skillnad istället för de 20 kg som skiljer idag.
NB 1140/140 = 8.14 kg/hk
NBFL 1160/146 = 7.95 kg/hk
Naturligtvis skiljer det även mellan bilar, som exempel kan nämnas att Niklas L hade 12 hk mer än mig vid bromsningen 2016, istället för de 6 hk som skiljer på papper.
Dock fanns det en del okända faktorer vid bromsningen som gör att jag inte tror man bör använda denna jämförelse som facit, mer som en indikation.
3: Ändrad utväxling
Genom att tillåta ändring av utväxling mot ett vikttillägg på 30 kg så öppnar det upp möjligheterna för att testa och optimera och kanske hitta lite fart, men detta driver naturligtvis kost.
Mitt förslag är att vi tar bort denna möjlighet för att eliminera att det börjar testas med olika utväxlingar.
Jag tror är det bara Christoffer Waern som har ändrat utväxling i Standardklassen?
Och då han har lovat (igen… ) att flytta upp till Modifierat 2018 så bör ingen bil bli utkörd pga denna ändring?
4: Styrbox
Att modifiera styrboxen är ju ett ganska enkelt sätt att få fler hk och troligen ganska svårt att upptäcka?
Jag tycker vi då har två alternativ:
- Kontakta någon av firmorna som gör detta och fråga om man på ett enkelt sätt kan kontrollera om styrboxen har modifierats.
- Om inte ovan på ett säkert sätt kan kontrolleras, kanske det kan vara en idé att släppa detta fritt?
Kanske tom ska nominera företag X och skaffa bra pris för hela klassen?
På detta vis stängs en möjlig väg till fusk som (eventuellt) är svår att kontrollera och samtidigt minskas fartskillnaderna till Modifierade på rakan.
Kostar naturligtvis en slant men är inte så farligt dyrt, ca 3000 kr har jag för mig, borde gå att få ner om vi är typ 10-15 bilar, och ger en märkbar prestandaskillnad.
5: Lättad hardtop
Finns väl egentligen ingen anledning att tillåta detta nu när alla bilar ska ha cab monterad?
Skulle det finnas en bil som inte kommer ner till minvikt med original hardtop så är det ju bara att skippa hardtop och köra med cabben istället, problemet löst.
6: Kontroll av uppfyllnad av reglemente
Jag föreslår att styrgruppen under varje race gör en kontroll av någon utvald komponent på samtliga bilar.
Detta förutsätter naturligtvis att man enkelt kan verifiera att rätt komponent sitter på bilen, men jag tror även att bara veta att vetskapen om att kontroller kommer att ske så ser man till att bilen är 100% enligt reglementet.
Exempel: Krängningshämmare, däckdimension, fullständig inredning, cab, spolarbehållare, glasrutor, original karossdelar, bromsar, diffbroms, spacers.
7: Styrgruppen
Borde stå under ”Kontakta oss” på hemsidan, tror inte någon ny förare har en blekaste aning vem man ska kontakta om man har frågor ang reglementet.
Dessutom tror jag medlemmarna i styrgruppen kanske bör ses över då vissa inte är medlemmar eller aktiva längre?
8: Uppdatering av reglementet
Jag tror det saknas ett antal förtydliganden som har gjorts på forumet men inte hittat hela vägen till reglementet.
Det jag kan komma på just nu är att cab ingår i ”komplett inredning samt att förlängda spindelleder är OK, kan säkert finnas mer?
Och det bästa hade varit om samtliga förtydliganden hade skrivits in i reglementet istället för att hamna sist, men det kanske inte är så viktigt.
Så, det var allt jag kunde komma på just nu!
Kommentarer?