Page 1 of 2
Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Wed 16 Jul 2008, 11:06
by Josen
Någon som vet vem som bestämmer vilka varvrekord/tider som gäller ?
Såg på spvm.se att i C hålls det på Knutan av Jan B i en sjua 1.11.68. Men Pär Hylander satte 1.11.168 på ett KM Är det bara SPVM tävlingar det gäller i ?
När vi jobbat på några år med bilarna är vi säkert där
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Wed 16 Jul 2008, 12:40
by Niklas Falk
Josen wrote:Någon som vet vem som bestämmer vilka varvrekord/tider som gäller ?
Såg på spvm.se att i C hålls det på Knutan av Jan B i en sjua 1.11.68. Men Pär Hylander satte 1.11.168 på ett KM Är det bara SPVM tävlingar det gäller i ?
När vi jobbat på några år med bilarna är vi säkert där
Jag är inte säker men det skiljer ju lite på klubbtävlingar etc.
Sen är det tid under tävling som gäller, inte tidskval. Jag vet inte om MGCC vill ha sina "skojtävlingar" att gälla även varvrekord, då är det ju inte "på skoj" längre.
Att slå Brolunds tid är inte otänkbart med rätt förhållanden (grepp, förare bil och lagom med trafik under racet). Du var ju under fyra tiondelar ifrån det i höstas under skojracet.
Posted: Wed 16 Jul 2008, 20:49
by Joakim Winkler
Så i praktiken är det väl bara på SSM man kan slå det rekordet?
För DM kan väl inte heller räknas, då det ju inte är en Roadsport-tävling?
Posted: Thu 09 Oct 2008, 18:30
by Dennis Kullman
Väcker en gammal tråd...
Vi kan ju ha våra egna varvrekord.
Strunt samma vem som arrangerat tävlingen.
Posted: Thu 09 Oct 2008, 22:40
by Niklas Falk
Dennis Kullman wrote:Väcker en gammal tråd...
Vi kan ju ha våra egna varvrekord.
Strunt samma vem som arrangerat tävlingen.
Det går ju att gräva fram bra varvtider för Miator under race.
Code: Select all
MGCC 2005 KM1 Knutan Stefan Winquist DK MGCC Mazda MX-5 1:11.972
MGCC 2007 KM5 Knutan Joachim Osbeck S MGCC Mazda MX-5 1:11.975
MGCC 2008 KM4 Knutan Niklas Falk S SVKG Mazda MX-5 1:11.821
Lite konstigt att det är så tätt mellan bästatiderna, går det inte att komma så mycket längre?
Posted: Thu 09 Oct 2008, 22:51
by Dennis Kullman
Niklas Falk wrote:Dennis Kullman wrote:Väcker en gammal tråd...
Vi kan ju ha våra egna varvrekord.
Strunt samma vem som arrangerat tävlingen.
Det går ju att gräva fram bra varvtider för Miator under race.
Code: Select all
MGCC 2005 KM1 Knutan Stefan Winquist DK MGCC Mazda MX-5 1:11.972
MGCC 2007 KM5 Knutan Joachim Osbeck S MGCC Mazda MX-5 1:11.975
MGCC 2008 KM4 Knutan Niklas Falk S SVKG Mazda MX-5 1:11.821
Lite konstigt att det är så tätt mellan bästatiderna, går det inte att komma så mycket längre?
Jag tror att vi börjar närma oss gränsen; det verkar inte som om de kom under 1.12 när miatorna var nya i början av 90-talet. Vi har väl ingen 1,6-liters under 1.12 än idag, eller har jag missat det? (Henrik: 1.12,1; jag 1.12,2)
Posted: Thu 09 Oct 2008, 23:00
by Niklas Falk
Kanske ska vi ha en (frivillig) personbästalista nånstans. Eller är det kontraprodktivt?
Varvrekord sätt ju under race men som personbästa vill jag gärna räkna träningstider också (så länge det är hela varv, inte drömvarvet framräknat av sektorer i analysprogram).
Posted: Thu 09 Oct 2008, 23:46
by Dennis Kullman
Niklas Falk wrote:Kanske ska vi ha en (frivillig) personbästalista nånstans. Eller är det kontraprodktivt?
Varvrekord sätt ju under race men som personbästa vill jag gärna räkna träningstider också (så länge det är hela varv, inte drömvarvet framräknat av sektorer i analysprogram).
I MGCC KM är det ju tidsträningen som är tävlingen, så det är klart att man ska ta med det; officiella varvrekord är ju något annat.
Vi kan ju ange om respektive tid är tagen av arrangören eller egen laptimer/driftbox/performancebox. Sen är det ju kul med lite mer info, som t ex vilken tävling, när, etc.
Jag får väl se till att köra på lite fler banor nästa år; då blir det ju PB direkt.
Posted: Fri 10 Oct 2008, 16:21
by Fredrik Henriksson
Såg tidigare att nån av er förut hade bästa tider i signaturen, vet inte varför det togs bort men jag tyckte det var en bra idé så jag snodde den rakt av.
Tänkte jag ska föra på var säsong vad det lider.
Att ha en "fylla i funktion" på förstasidan där pb, klubbrekord, banrekord registreras vore kul...
Posted: Fri 10 Oct 2008, 16:43
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Såg tidigare att nån av er förut hade bästa tider i signaturen, vet inte varför det togs bort men jag tyckte det var en bra idé så jag snodde den rakt av.
Tänkte jag ska föra på var säsong vad det lider.
Men det är väl 10 sekunder fel på Falkenberg iaf?
En helt öppen redigerbar lista är en tanke, nån gång kanske man får energi att leka lite igen.
Posted: Fri 10 Oct 2008, 17:02
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Men det är väl 10 sekunder fel på Falkenberg iaf?
Uj, hehe...
Hans! Kan du sänka mitt pb på Falkenberg med 10 sek?
Varvrekord
Posted: Sat 29 Nov 2008, 14:20
by bemeco
Smutsar ner tråden med följande
Bilen en relativt standard Caterham ca år 2000, systerbil till min
Vikt ca 620-640kg, ca 95-100hkr, 1600cc Kent crossflowmotor
Stefan Jönsson är snabb!
MGCC KM5 2005 Roadsport C
1 93 Stefan Jönsson Caterham 7 1:10.802
Litta o bida i
Tidsträning 1
Start nr Namn
93 Stefan Jönsson (S)
Varv nr Varvtid
1 04:09.890
2 01:12.596
3 01:12.247
4 01:11.861
5 01:11.862
6 01:13.574
7 01:11.764
8 01:10.985
9 01:10.802
10 01:11.475
11 01:11.800
12 01:18.720
13 01:25.365
Bästa varvtid: 01:10.802 på varv 9
Michelingubben
/ Bengt Metz
Posted: Sat 29 Nov 2008, 16:04
by Fredrik Henriksson
Tror att en eller ett par miator plockar den bästa tiden nästa sommar...
Henrik körde 1.12 under stekhet sol på SSM i somras. En svalare försommardag/höstdag + ett antal kg mindre och han kanske kan utmana Stefans tider nästa sommar.
Ger inga spådommar för egen räkning men målsättningar kan man ju ha.
Tror det är möjligt för en roadsport C-miata att komma ner på låga 1.10 tider...
Re: Varvrekord
Posted: Sat 29 Nov 2008, 16:44
by Josen
Är detta verkligen en C bil ?
640 kg / 100 hk = 6.4 kg/hk
Jämför med miator som ligger på 7 - 8 kg /hk är jag inte sååå impad
Sen kommer en miata på ~ 1000 kg aldrig har en changs mot en sjua på 640 även om miatan har lite mera pulver, detta med vikt/hk är inte linjärt s.a.s. Sjuan kommer alltid ha bättre handling, lika så kommer vi alltid att få pisk av Eliser som är i samma vilkt/effekt förhållanden. Bara att gilla läget
Re: Varvrekord
Posted: Sat 29 Nov 2008, 17:13
by Niklas Falk
Josen wrote:Är detta verkligen en C bil ?
640 kg / 100 hk = 6.4 kg/hk
86 hk ("Escort GT" har jag för mig) enligt regbevis, omoddad motor väloptimerad enligt verkstadshandbok (92-94 hk ska inte vara omöjligt). Väldigt samma spec som Magnus Dahlins Sjua eller Bengts (när Bengt körde C).
Josen wrote:Jämför med miator som ligger på 7 - 8 kg /hk är jag inte sååå impad
Sen kommer en miata på ~ 1000 kg aldrig har en changs mot en sjua på 640 även om miatan har lite mera pulver, detta med vikt/hk är inte linjärt s.a.s. Sjuan kommer alltid ha bättre handling, lika så kommer vi alltid att få pisk av Eliser som är i samma vilkt/effekt förhållanden. Bara att gilla läget
Man kan ju sluta köra på cyckeldäck om man vill hänga med...
En C-sjua har ju i princip jättesvårt att få temp i däcken om de inte kör på supersoft även om de kör med 185or.
Det skulle vara skoj att veta hur mycket det gett med 8" ACB10 under optimala förhållanden (om motorn orkar driva runt dem i kurvorna). Men det får nån annan galning testa
Det är kämpigt att kompensera bort vikten. Men Macklin lyckades rätt bra med Hulten iår.
Däck, chassi, motor kommer ju lite efter förare i betydelse som vanligt, man får ha skoj i sin egen lilla damm
Posted: Sat 29 Nov 2008, 18:02
by Josen
Man kan ju sluta köra på cyckeldäck om man vill hänga med...
Ja och större motor och mera bromsar och mera vikt osv....
Lyssna på mäster Chapman i stället
Simplify...then add lightness." Lightening a car improves all aspects of performance: Better cornering, faster transitions and direction changes, better acceleration, better braking, and better fuel economy
C
Posted: Sat 29 Nov 2008, 23:14
by bemeco
Niklas räknar rätt som vanligt
Nominelt 86hk, balansering, lite friare andningsväg(filter) och grövre 4-2-1 avgas
602kg med 195or eller 632kg med 205or
Jag kom nog inte under 1.13 (Knutstorp) då jag vann Roadsport C 2005
/ Bengt Metz
Re:
Posted: Tue 07 Jul 2009, 17:25
by Fredrik Henriksson
Fredrik Henriksson wrote:Tror att en eller ett par miator plockar den bästa tiden nästa sommar...
Henrik körde 1.12 under stekhet sol på SSM i somras. En svalare försommardag/höstdag + ett antal kg mindre och han kanske kan utmana Stefans tider nästa sommar.
Ger inga spådommar för egen räkning men målsättningar kan man ju ha.
Tror det är möjligt för en roadsport C-miata att komma ner på låga 1.10 tider...
Jag gissade ju inte helt fel...
Tror att höstrejset kan putsa ytterliggare några tiondelar om det inte regnar...
Frågan i rubriken i denna tråd känns helt plötsligt väldigt intressant att fastslå.
Är officiella varvrekorden för våra små bilar tider som är självrapporterade från egen laptimer, tider som är tagna med transponder under träning/kval, eller tider som är tagna med transponder under tävling? Brukar tider utom tävlan godkännas?
Re: Re:
Posted: Wed 08 Jul 2009, 16:25
by TPR
Fredrik Henriksson wrote:Jag gissade ju inte helt fel...
Tror att höstrejset kan putsa ytterliggare några tiondelar om det inte regnar...
Jag tror personligen det blir mycket svårt att sätta samma tider igen.
De förutsättningarna som var denna helg med mycket gummi och helt nylagd asfalt dyker inte upp varje år...
Visst, värmen påverkar lite negativt på både däck och motor och Knutstorp brukar vara snabbast på vår/höst.
Men jag tror det positiva överväger det negativa denna gång, fast jag hoppas naturligtvis att jag har fel så någon kan lyckas slå Josens tid!
En annan sak att tänka på när man jämför med äldre tider är att utgången på rakan byggdes om för några år sedan.
Kapade enligt uppgift ca en sekund på åtminstone historisk Formel Ford, dock kan jag inte påstå att vi märkte sådan förbättring i ERCup.
Angående officiella varvrekord för en specifik klass så kan de bara sättas på tävling, dvs träning och kval gäller ej.
Allt annat är bara diskussioner för det egna egot...
/Thomas Pihl
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Wed 08 Jul 2009, 16:44
by Fredrik Henriksson
Du har kanske rätt, tänkte inte på att förutsättningarna utöver värmen var ganska optimala, men man vet aldrig, höstrejs och ett par nya däck så kanske kanske...
Aha, det betyder att jag har det officiella Miatarekordet på knutan!?
Blev ju slagen med 6 hundradelar av Josen
som körde utom tävlan...
Är "Sixtiminutes" som vi kör på Kullen med Klubben en officiell tävling?
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Wed 08 Jul 2009, 20:06
by bemeco
Hej Alla
Man kanske inte skall hoppa högt,
många i andra klasser bättrade sina tider ca 1 sek troligen pga ny banbeläggning mm
Men Men, man får säga att det numera går fort med Miator och Eliser mfl
Kanske dax att vikta upp bilarna
eller ändra gränsen mellan C och B bilar dvs flytta upp de snabbaste C bilarna till B
C klassen kan ju knappast kallas en instegsklass i Roadsport längre
/ Bengt Metz
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Wed 08 Jul 2009, 21:14
by Fredrik Henriksson
bemeco wrote:Hej Alla
Man kanske inte skall hoppa högt,
många i andra klasser bättrade sina tider ca 1 sek troligen pga ny banbeläggning mm
Men Men, man får säga att det numera går fort med Miator och Eliser mfl
Kanske dax att vikta upp bilarna
eller ändra gränsen mellan C och B bilar dvs flytta upp de snabbaste C bilarna till B
C klassen kan ju knappast kallas en instegsklass i Roadsport längre
/ Bengt Metz
Jag är glad för tiden iaf, oavsett ny asfalt och vad andra klasser gjort, så jag hoppar högt!
Vikta upp? Vore ju trist att om C skulle få mer än 7kg/hk, all gammal historik vad det gäller tider och varvrekord blir ju meningslös då...
Att flytta upp någon för dom går fort är nog ett säkert sätt att ta död på intresset hos den som blir uppflyttad. Jag ser ju tydligt på banan vilken skillnad motoreffekten gör när jag jämför min bil med B-bilarna, man blir ju frånåkt så det skriker om det på rakorna. Finns ju inte en sportslig att hamna högst upp på prispallen med en C-bil i ett B-fält... Om vi nu inte kör efter en av våra medlemmars regelbok där man får sick sacka sig fram på rakorna för att hindra dragsterbilarna att åka om...
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Wed 08 Jul 2009, 21:36
by Niklas Falk
Brolund körde liknande tider med sin Mexicomotor, varför var det inte fel på viktgränsen då?
Tiderna krymper alltid om det finns lite konkurrens.
Asfalten/förhållanden gav nog 0,5-1 sekund om man kunde utnyttja det, svårt att veta hur stor påverkan det hade för var och en.
Men är det inte A som går på tok för fort? 3,8 eller kanske 4,0 vore en ändring som skulle tajta till jättehoppet mellan A och B. Men oj, va många bilar som skulle behövs byggas om...
Det är alltid lättare att ändra på andra...
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Thu 09 Jul 2009, 13:03
by Per Hammarsjö
Nu finns det ju faktiskt bilar som går fort i B också. Några var inte med på tävlingen. Wiklunds Alfa brukar ju placera sig långt före A bilar. Christers boxster går fort den med. Att Miata och Elise går fort i C är väl ingen överaskning. I Jämförelse med en MGB så är det ju en bra mycket bättre bil när det kommer till väghållning. Det har ju hänt en del sedan sextio-sjuttiotalet med chassin....
C klassen kommer alltid vara en instegsklass och även en klass där man stannar. Kan du hitta ett billigare sätt att börja köra än att preppa en Miata och köra snabbt? Många av oss kör på dämpare för under 10tkr. Och övrig säkerhetsutrustning är inte speciellt dyr. Tar du vilken annan bil som helst (nästan) så dubblas den kostnaden för ett budgetchassi. Skillnaden är väl att det gör jobbet mycket bättre på en Miata än många andra bilar. Bra grundmaterial!
Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?
Posted: Thu 09 Jul 2009, 14:10
by Dennis Kullman
Per Hammarsjö wrote:
C klassen kommer alltid vara en instegsklass och även en klass där man stannar. Kan du hitta ett billigare sätt att börja köra än att preppa en Miata och köra snabbt? Många av oss kör på dämpare för under 10tkr. Och övrig säkerhetsutrustning är inte speciellt dyr. Tar du vilken annan bil som helst (nästan) så dubblas den kostnaden för ett budgetchassi. Skillnaden är väl att det gör jobbet mycket bättre på en Miata än många andra bilar. Bra grundmaterial!
Haaalejula!