Page 1 of 2

Några nybörjarfrågor

Posted: Fri 01 Mar 2013, 11:03
by limmet
Hej! Jag funderar (och försöker få ekonomi) till att börja köra lite MX5 racing.
Har aldrig tävlat förut så nu kommer lite jobbiga nybörjarfrågor.
(Har dock varit motorsportsgalning på alla sätt och vis i hela mitt liv, så helt borta är jag inte..:P)

*Vilken licens krävs? Räcker det med debutlicens som jag har via SSK?

*Vart är de bästa ställen att kolla på efter en bil? Vill köpa en raceklar bil, annars så blir det säkert att man bara börjar skruva och kör fast nånstans, så blir det inget utav alltihopa..:P

*Vad skulle ni säga att en racehelg kostar ungefär med allt inräknad? Vet att det är en luddig fråga, beror på många saker men bara så jag vet på ett ungefär.

*Hur länge håller ett sett däck? Är medveten om att detta också är en lummig fråga,
men bara så att jag får en ide:)

*Hur långt i förväg ska man anmäla sig till ett race?

*Hur ser en helg ut? Ex. kval på lördag och race på söndag?

Jag har lockats till Miata racing eftersom alla kör väl med (någorlunda) likadana bilar,
och att de inte är allt för dyra bilar.
Har länge siktat på att få råd med en E46 M3, men mitt racingsug blir bara större och större,
så får nog bli en bil för banan istället..

Tacksam för svar:)

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Fri 01 Mar 2013, 14:11
by Anders Träff
Jag ska försöka svara så gott det går!

licens, så behöver du en bilsportslicens debutant (svenskabilsportsförbundet)

var du enklast köper en bil? på vårat forum under köp o sälj lägg ut en fråga

racehelg kostnad? Anmälningsavgift ca 3000kr, resa dit ? beror på hur lång du får åka. under helgen soppa till bilen
ca 60-80l. Mat och boende tält är billigast hotel dyrast vandrar hem mitt i mellan
du behöver ha med dig pressening för att ha under bilen 200kr, brandsläckare 5-600kr olje sanerig ca200kr
lite verktyg. Som du ser så är det svårt att svara exakt.

Däck beroende på fabrikat så räcker 1 set en säsong till träning, kval o race

Anmälan ca 4 veckor innan.

Racehelg oftast träning o kval lördag, 2race på söndagen sen finns det undan tag, ex Knutstorp träning fredag kval lördag kanske 1 race lördag o 1 söndag samma sak här ser olika ut varge gång. (2012 träning fredag kval lördag 2race söndag)

Anders nr 82
som du märker så är det jätte svårt att säga något exakt
men hoppas du fått lite svar

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Fri 01 Mar 2013, 14:33
by limmet
Ok tar tacksamt emot alla svar:)

3000 för en tävling? Det var mer än vad jag trodde..

Bra med licensen, den har jag ju redan:)

Däcken håller alltså en hel säsong? Det var bättre än jag trodde:) (Inte som i F1 alltså.. haha :lol: )

Hur hållbara är motorerna förresten? Hur vanligt är det med motorskador?
Som jag har fattat det som så kör ni tillsammans med andra typer utav bilar också, alltså inte bara Miator på banan?
Skiljer det sig mycket i prestanda mellan dessa olika biltyper då?

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Fri 01 Mar 2013, 16:59
by Niklas Falk
limmet wrote:Hur hållbara är motorerna förresten? Hur vanligt är det med motorskador?
Se till att kylningen fungerar (tex att det finns vatten i), så brukar det inte vara några problem. En 20 år gammal kylare behöver inte kyla lika bra som en ny...
Sen kan det vara bra att ha olja i också...
Det är inte många andra fel som gett skador, lite allmän koll mao.
limmet wrote:Som jag har fattat det som så kör ni tillsammans med andra typer utav bilar också, alltså inte bara Miator på banan?
Skiljer det sig mycket i prestanda mellan dessa olika biltyper då?
Mycket större skillnad mellan förare än mellan biltyper.
Men Eliser är lite jobbiga att köra ifrån när de körs ordentligt (Caterhams också, men det var ett tag sen nån var med i C).
I de fall det bli mixat A-B-C heat (sannolikt på Anderstorp), så är det ju viss hastighetsskillnad på toppen i A och C, och det är inte sällsynt med nån A-bil som kvalat långt bak i fältet (och passerar 20 bilar vid start).

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Sat 02 Mar 2013, 15:21
by limmet
Ok men är en Miata kapabel till att vinna ett C-heat då?
(Fullt medveten att man kan glömma vinster i början:P)
Exempel på andra bilar som kör i C?:)

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Sat 02 Mar 2013, 16:47
by Conny Lundell
limmet wrote:Ok men är en Miata kapabel till att vinna ett C-heat då?
(Fullt medveten att man kan glömma vinster i början:P)
Exempel på andra bilar som kör i C?:)
Från en nybörjare till en annan!
http://www.spvm.se/serieresultat-2012.html

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Sat 02 Mar 2013, 19:09
by limmet
Oj, det var fullt utav Miator, roligt:)
Körs det mycket med nyare Miator, hur mycket skiljer en ny Miata åt prestandamässigt mot en äldre?

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 10:43
by Anders Träff
Det är en bra fråga! vi får nog vänta till i sommar med att svara. den 1,8 l som var med på några tävlingar hängde inte med riktigt, men i sommar så kommer en 2.0 i standard klassen. byggd och körs av segraren i MX-5 Cup, Andreas Halbig! då får vi ett riktigt svar vad bilen går för :burnout:

Anders nr 82

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 12:53
by limmet
Ok då är det alltså 1,6 jag ska leta efter?..
Har då aldrig kört Miata förut, men antar att alla är cab? Har alla tygtak då eller finns de med hardtop?
Vad kör ni med om det regnar?

Kollat runt lite och ser att de ligger kring 75.. Kanske hinner med en tävling till slutet på sommaren om jag hinner få tag i en bil:)

Tänkte åka och kolla lite när ni kör på Kinnekulle den 25 maj.
Men hur fungerar det me publik på ett sådant evenemang? Inträde?

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 13:52
by TPR
limmet wrote:Ok då är det alltså 1,6 jag ska leta efter?..
Har då aldrig kört Miata förut, men antar att alla är cab? Har alla tygtak då eller finns de med hardtop?
Vad kör ni med om det regnar?

Kollat runt lite och ser att de ligger kring 75.. Kanske hinner med en tävling till slutet på sommaren om jag hinner få tag i en bil:)

Tänkte åka och kolla lite när ni kör på Kinnekulle den 25 maj.
Men hur fungerar det me publik på ett sådant evenemang? Inträde?
Hur kommer du fram till att 1.6 är bäst? :think2:
Det finns 3 olika modeller, kallas NA (popup lampor fram, 90-97), NB (fasta lampor fram, 98-05) och NC (06 och framåt).
1.8 är att rekommendera för NA och NB.
NC är som sagt ganska ny i serien men 2.0 är att föredra.

Alla är cab men vissa kör med löstagbar hardtop, kolla gärna i galleriet.
NC finns med "plåtcab" som egentligen är i plast, övriga har mjuk sufflett som standard.

Absolut lättast och billigast är att köpa en raceklar bil, sök på detta forum, på Rejsa.nu och kanske Blocket.

MX-5 Cup körs i SPVM-serien (http://www.spvm.se) som består av flera olika klasser.
Publik är välkommen till tävlingarna, inträde beror lite på bana mm, ca 150-200 kr tror jag är vanligt för en heldag.
Miata förarna brukar hålla ihop i depån och klubben har tält där alla brukar samlas.
Bra tillfälle att ställa massa frågor och titta på bilarna. :up:

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 14:33
by limmet
"den 1,8 l som var med på några tävlingar hängde inte med riktigt, men i sommar så kommer en 2.0 i standard klassen."

Därför kom jag fram till det, men missuppfattade, förstår nu att det var de nyare han menade:)..
Tyckte de va skumt varför en 1.6 skulle vara bättre..:P
Ok tack då har jag lite mera koll på modellerna.:)
(Har inte haft något stort intresse för just Miata, utan har hittat hit för att jag vill köra racing på en rimlig budget med något bakhjulsdrivet)

Kanske satsar på en "NB" då.

Ok ja men då kanske vi syns då, så kommer jag säkert på fler jobbiga frågor då:P

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 15:13
by TPR
Fråga gärna mer här på forumet också, om du inte kan vänta tills dess. :up:
Vet inte var du bor men ett garagebesök hos någon i närheten kan ju också vara en bra idé.

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 15:15
by limmet
Jag bor utanför Karlstad, ingen aning om det finns någon Miataracer här..

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 17:32
by xtimmyx
En god ide kan vara att pallra sig iväg till årets första bankörning på Gröndal i Eskilstuna 4:e Maj. Där kommer finnas gott om personer att rådfråga och snacka strunt med. :)

Och även gott om Miator som man säkert får åka med en sväng eller två i. Helt gratis är det att komma och kika dessutom. :banana:

Hade gärna bjudit på en åktur och visning då men kan sannolikt inte deltaga. Men vi brukar vara ganska så generösa av oss allihop tycker jag allt. :mrgreen:

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 17:50
by Niklas Falk
Det kan nog dyka upp en och annan på Gelleråsens onsdagsträningar också.

Det finns några Miator runt Karlstad som håller på att byggas/byggas om under vintern, alla är ju inte frekventa här.
Det är ju inte bara en bra nybörjarplattform, utan även en utmärkt bil för återfallrejsers.

När man pillat ett tag så är det ju inte så magiskt;
  • 205/50-15 finns i stort urval och det finns de som fungerar bra
  • det är ju vettiga hjulupphängningar som kan/skall justeras
  • det går att få dit vilka fjädrar/stötdämpare som helst (oändliga möjligheter mao)
  • och det är en vanlig ottomotor där fram (bara att läsa verkstadshandbok och se till att den fungerar).
Men vill man inte börja med ett plåtrent skal så är det rätt effektivt att köpa nåt färdigt, men tro inte att förra ägarens optimering passar dig själv som handsken.

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 18:27
by limmet
Gröndal? Är inte de en gokartbana?
Finns möjlighet att själv få köra lite isåfall?:) (Har en BMW 328)

Yeas just därför jag vill börja med just Miata..
Men hur mycket håller ni på med setup förresten?
Ändrar ni hjulinställningar och allt på bilen inför varenda tävling och så?

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 18:44
by Niklas Falk
limmet wrote:Ändrar ni hjulinställningar och allt på bilen inför varenda tävling och så?
... och i depån beroende på grepp och väder...

Sen gäller det att vara förare till att dra nytta av det (och kunna klura ut vilken ändring som ger mest för stunden).

Men man kommer långt med en grundsetup, och möjligtvis kolla upp att inget rört sig under säsongen.

Det är inte så många som byter utväxling per bana, men det blir vanligare allteftersom det blir färre saker som är opillade... Klåfingrigheten drabbar ju allt som kanske kan ge nån liten fördel, om än bara teoretiskt :)

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 04 Mar 2013, 20:26
by gokarting.nu
Köp denna färdiga bilen, passar din plånbok perfekt.

viewtopic.php?f=9&t=2691




Anmäl dig på Spvm.se

Träna på Gälleråsen, onsdagarna.


Färdigt, enklare än så blir det inte.


:burnout:
Välkomen :D

Mvh Andreas -99

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Tue 05 Mar 2013, 12:11
by limmet
Hehe, mja ingenting passar plånboken just nu, måste spara lite till..:P
Nån länk till information om onsdagsträningarna?:)

Jag har ju hållit på med setup en del på simracing, så jag har ju en idé om vad inställningarna gör med bilen,
men har ju aldrig utfört det praktiska skruvandet själv..
Men de blir väl att snoka lite och lära mig med tiden antar jag:)

Men hur gör ni t.ex. med hjulvinklar? Har ni egen utrustning eller lämnar ni in på däckverkstad?
Utväxling, hur komplicerat är detta att göra på en vanlig växellåda?
(Är utbildat bilmekaniker, men har aldrig gjort sådana saker, har knappt skruvat på en bil sen jag gick ur gymnasiet heller..:P)
Hade praktik hos Flash en gång där jag fick se lite hur dom gjorde,
men de har ju sådan utrustning som en annan bara kan drömma om..
Fick skruva en del med Prinsens Porsche, kanske mitt fel varför han aldrig vinner..;P

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Tue 05 Mar 2013, 15:28
by Niklas Falk
limmet wrote:Hehe, mja ingenting passar plånboken just nu, måste spara lite till..:P
Nån länk till information om onsdagsträningarna? :)
Testa denna länk kanske (svar 2)? :P
limmet wrote:Men hur gör ni t.ex. med hjulvinklar? Har ni egen utrustning eller lämnar ni in på däckverkstad?
Att lämna bort och få justerat av klåpare blir man snart trött på (det är inte alltid deras utrustning eller kunskap täcker det område du vill nå). Enkla mätmetoder och lite egen tid räcker långt. Det är ju bara geometri och bult/mutter.
limmet wrote:Utväxling, hur komplicerat är detta att göra på en vanlig växellåda?
Mycket enklare att byta diff... ;)

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Thu 07 Mar 2013, 12:26
by limmet
Tackar, gött me träning soppas nära då:) Men inget för gatbilar såg jag, vagnbok obligatorisk..

Du menar att man kan göra hjulinställningar genom att bara mäta för hand?..
Blir de så bra de?:P

Jaja, har inte tänkt på att diffen kan ändra utväxlingen ja.. Du har alltså en massa diffar liknas hemma?:P

Men Gröndal som sagt, finns möjlighet att köra själv med gatbil?:)
Annars så kommer jag nog och besöker er till Kinnekulle istället..

Om jag skulle sälja BMW:en så skulle jag få råd med en Miata nu på en gång, lite lockande då jag ju har en Celica som vinterbil som jag kan använda..
Men vet inte om jag vill, den är den första bilen jag har som är i skick som ny, svårt att skiljas från den..:P

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Thu 07 Mar 2013, 13:15
by Niklas Falk
limmet wrote:Du menar att man kan göra hjulinställningar genom att bara mäta för hand?..
Blir de så bra de? :P
Mäta vinklar kunde redan de gamla Grekerna... ;)
Snöre, lod och måttband kommer man långt med. Glöm inte ögonmåttet och synvinkeln när du packar verktygslådan.

Det är ju klockan och känslan som styr mera än ett siffervärde i garaget (det är inte där man vinner pokalerna).

Gällande diffar så finns det ju "bolt on" 3.636, 3.909, 4.1, 4.3, 4.44, 4.77, 4.875, och 5.1. Men man får jaga en hel del för att få tag på det man vill (en del finns bara från Mazda Motorsport, andra bara på annan marknad (exempel), ytterligare andra gömda i framdiffen på nån Kia etc). Kombinera det med den 5 och 6växlades variationer så finns det lite att pill med innan man börjar fundera på Quaifes drevsats till den 5växlade (eller låta konstruera en custom).
Bara renoveringskostnaden för en låda är ungefär samma som att köpa två beggade lådor (iaf minst en).

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Thu 07 Mar 2013, 13:51
by xtimmyx
limmet wrote:Tackar, gött me träning soppas nära då:) Men inget för gatbilar såg jag, vagnbok obligatorisk..
Gatbil och vagnbok behöver inte motsäga varandra. Alla bilar i Roadsport är ju både och per definition.
limmet wrote:Men Gröndal som sagt, finns möjlighet att köra själv med gatbil?:)
Annars så kommer jag nog och besöker er till Kinnekulle istället..
Det gör det absolut. Men det brukar inte vara så många race-Miator på Gröndal jämfört med Kinnekulle. Så är det specifikt racingen du är intresserad av är det absolut Kinnekulle du ska till av de två.

Däremot om du har begränsade erfarenheter av att köra bana så skulle iaf jag (som förvisso inte kört i cupen alls) rekommendera att köra trackdays i åtminstone en säsong först. Dels för att få lite koll på sig sina egna och sin nya bils gränser och hur man fungerar ihop. Men inte minst för att prova på bankörning i dess enklaste och billigaste form så man inte lägger tiotusentals kronor på någonting som man sedan kanske inte tycker var så roligt som man trodde det skulle vara (men det är det :mrgreen: ).

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Thu 07 Mar 2013, 21:12
by limmet
xtimmyx wrote:Gatbil och vagnbok behöver inte motsäga varandra. Alla bilar i Roadsport är ju både och per definition.
Jo jag vet att bilarna är gatlegala, men menar att jag inte lär skaffa vagnbok till min BMW närmsta tiden..: P
xtimmyx wrote:Men det brukar inte vara så många race-Miator på Gröndal jämfört med Kinnekulle.
xtimmyx wrote:Och även gott om Miator som man säkert får åka med en sväng eller två i.
Får se hur jag gör då, skulle ju vara roligt att köra lite som sagt, men vill ju självklart se en riktig tävling..
xtimmyx wrote:Men inte minst för att prova på bankörning i dess enklaste och billigaste form så man inte lägger tiotusentals kronor på någonting som man sedan kanske inte tycker var så roligt som man trodde det skulle vara
Ingen risk, har levt för motorsporten sen jag satte mig bakom ratten för första gången typ..: P
Har ett allmänt begär som inte går att beskriva, därav de hundratals timmarna som jag spenderat med simracing..: P
Har kört en del banträffar, men aldrig med en Miata, så självklart skulle jag träna en hel del innan tävling,
men tänkte att det skulle vara roligt att hinna med en tävling detta år:)
Niklas Falk wrote:Snöre, lod och måttband kommer man långt med. Glöm inte ögonmåttet och synvinkeln när du packar verktygslådan.
Kommer att få använda tekniken "se och lär" en del tror jag.. : P

Re: Några nybörjarfrågor

Posted: Mon 06 May 2013, 15:34
by limmet
Kommer nog nu till Kinnekulle och tittar lite:)