Klass.2 (OBS! NY KLASS I MX-5 CUP)
Posted: Sun 09 May 2010, 23:19
MX-5 Cupen är nu inne på sin tredje säsong och Cupen blir bara större och större! Första Cupracet i år är nästa helg på Kinnekulle och då står ca 20-talet miator på startlinjen! Med stor sannolikhet kommer fältet med Miator vara än större på under SSM-helgen på Knutstorp 2-4 Juli, vilket är smått fantastiskt då Cupen bara är några år gammal! Undra om Per H och Niklas F själva trodde att det skulle bli en sådan succé när de bestämde sig för att dra igång en hemsida med egen poängtabell för några få miator som rullade i Roadsport-C? Mig lurade dom med i Cup-premiären och på den vägen är det...
MX-5 RacingClub jobbar ständigt för att fler miataägare skall lufta sin bil på banorna runt om i Sverige och under de få år som klubben varit igång har vi utöver MX-5 Cupen ordnat Trackdays och konbaneövningar (vilket utvecklat sig till en egen Konbanecup!) som har varit mycket lyckade då alla våra event bara växer!
Som ett led i klubbens nytänkande och önskan om att få fler Miator ut på banan introducerar vi nu KLASS.2!!!!!!!!
klass.2 är en ny tävlingsklass i MX-5Cupen där man skall kunna köra och vara konkurrenskraftig med mkt små förändringar gjorda på sin bil. Ett antal av de Miator som rullar i Cupen idag har körts i många år och därmed har de utvecklats så pass mkt att det är svårt för en nykomling att göra sig gällande. Tanken med klass.2 är att man skall kunna sätta i en båge, stol och brytare i sin gatbil och kunna vara med och slåss om pallplatser bara man kan hålla tungan rätt i munen när man rattar! Den dagen man vill utveckla sin bil är det bara att kliva upp i klass.1 där Miatorna kör fritt enligt Roadsport-C reglementet.
Klass.1 och klass.2 kommer att köra i samma heat men de skiljs åt genom klass-klistermärken. De båda klasserna kommer att ha var sin poängtabell och pokaler kommer att delas ut för varje race i var klass (placering 1,2 och 3).
2010 är ett test år och därför kör vi igång redan nu på Kinnekulle. Kör du i cupen idag men åker i en av de mindre modifierade bilarna har du möjlighet att redan till Kinnekulle plocka tillbaka lite orginalprylar och sen fajtas i klass.2. Som det är nu åker minst 3 bilar klass.2 på Kinnekulle.
En av de större skillnaderna mellan klasserna är viktgränserna. I klass.1 gäller Roadsport-C reglementet dvs 7kg/hk, i klass.2 finns det en minimiviktgräns för var biltyp. Denna viktgräns är satt på ett sådant sätt att bilarna inte behöver lättas alls eller lättas betydligt mindre än vad som måste tillses i klass.1 för att nå viktgränsen. När vi satte viktgränserna har vi också tagit hänsyn till de tidigare modellernas fördel med lägre totalvikt och skillnader i utväxling. NC 1.8 har lite mindre hk än NA 1.8 men å andra sidan ett modernare chassi osv osv. Det centrala med klass.2 är att det är en klass som är enkel att börja köra i och att man kan känna att man är med utan större modifieringar.
Nedan ser ni reglerna för att få räkna poäng i respektive klass. Dessa regler kommer inom kort att komma upp på hemsidans förstasida, då kommer ni kunna klicka på var regelpunkt för att få lite mer regelinfo då vi tagit fram definitioner och förtydliganden...
Vi ses i sommar!!
/
Fredrik H, Chrisoffer W, Per H
Styrgrupp MX-5Cup
_______________________________________________________________________________________________
POÄNGBERÄKNINGSREGLER
Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.
Klass.2 :Fritt enligt Roadsport C reglementet så länge nedan punkter är uppfyllda:
* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205.
* Standard/ej modifierad kaross.
* Standard/ej modifierad styrbox.
* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok.
* Standard/ej modifierad utväxling.
* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej bygd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).
Vid tveksamhet klicka på respetive punkt ovan för förtydligande.
Lägsta tillåtna tävlingsvikt
Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.
Klass.2: Nedan viktgräns gäller för respektive MX-5 modell:
NA samt NB 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass.1
I de fall förare vill justera vikten närmare viktgränsen tillses det lämpligast genom dessa alternativ:
* Urmontering av passagerarstol.
* Urmontering av softtop/hardtop.
* urmontering av mattor/isolering.
* Justering av bensinmängd.
Vägning sker enligt stickprovsprincip efter genomfört race.
Övrigt:
Styrgruppen för MX-5Cupen har tolkningsrätt. Vid osäkerhet kontakta styrgrupp för tolkning och förtydligande. Om bilen ej klart bryter mot någon av Klass.2-punkterna ovan men det av en eller annan anledning ändå uppstår "gråsonproblematik" har styrgruppen rätt att justera/förtydliga ovan poängberäkningsregler. Uppstår "gråsonsproblematik" under tävlingshelg får bilen tävla i klass.2 gällande tävlingshelg men måste anpassa bilen efter styrgruppens beslut till påföljande tävlingshelg.
________________________________________________________________________________________________
MX-5 RacingClub jobbar ständigt för att fler miataägare skall lufta sin bil på banorna runt om i Sverige och under de få år som klubben varit igång har vi utöver MX-5 Cupen ordnat Trackdays och konbaneövningar (vilket utvecklat sig till en egen Konbanecup!) som har varit mycket lyckade då alla våra event bara växer!
Som ett led i klubbens nytänkande och önskan om att få fler Miator ut på banan introducerar vi nu KLASS.2!!!!!!!!
klass.2 är en ny tävlingsklass i MX-5Cupen där man skall kunna köra och vara konkurrenskraftig med mkt små förändringar gjorda på sin bil. Ett antal av de Miator som rullar i Cupen idag har körts i många år och därmed har de utvecklats så pass mkt att det är svårt för en nykomling att göra sig gällande. Tanken med klass.2 är att man skall kunna sätta i en båge, stol och brytare i sin gatbil och kunna vara med och slåss om pallplatser bara man kan hålla tungan rätt i munen när man rattar! Den dagen man vill utveckla sin bil är det bara att kliva upp i klass.1 där Miatorna kör fritt enligt Roadsport-C reglementet.
Klass.1 och klass.2 kommer att köra i samma heat men de skiljs åt genom klass-klistermärken. De båda klasserna kommer att ha var sin poängtabell och pokaler kommer att delas ut för varje race i var klass (placering 1,2 och 3).
2010 är ett test år och därför kör vi igång redan nu på Kinnekulle. Kör du i cupen idag men åker i en av de mindre modifierade bilarna har du möjlighet att redan till Kinnekulle plocka tillbaka lite orginalprylar och sen fajtas i klass.2. Som det är nu åker minst 3 bilar klass.2 på Kinnekulle.
En av de större skillnaderna mellan klasserna är viktgränserna. I klass.1 gäller Roadsport-C reglementet dvs 7kg/hk, i klass.2 finns det en minimiviktgräns för var biltyp. Denna viktgräns är satt på ett sådant sätt att bilarna inte behöver lättas alls eller lättas betydligt mindre än vad som måste tillses i klass.1 för att nå viktgränsen. När vi satte viktgränserna har vi också tagit hänsyn till de tidigare modellernas fördel med lägre totalvikt och skillnader i utväxling. NC 1.8 har lite mindre hk än NA 1.8 men å andra sidan ett modernare chassi osv osv. Det centrala med klass.2 är att det är en klass som är enkel att börja köra i och att man kan känna att man är med utan större modifieringar.
Nedan ser ni reglerna för att få räkna poäng i respektive klass. Dessa regler kommer inom kort att komma upp på hemsidans förstasida, då kommer ni kunna klicka på var regelpunkt för att få lite mer regelinfo då vi tagit fram definitioner och förtydliganden...
Vi ses i sommar!!
/
Fredrik H, Chrisoffer W, Per H
Styrgrupp MX-5Cup
_______________________________________________________________________________________________
POÄNGBERÄKNINGSREGLER
Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.
Klass.2 :Fritt enligt Roadsport C reglementet så länge nedan punkter är uppfyllda:
* Gatdäck alt gatgodkända R-däck. Maxbredd 205.
* Standard/ej modifierad kaross.
* Standard/ej modifierad styrbox.
* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängningshämmare, fjädrar och dämpare är ok.
* Standard/ej modifierad utväxling.
* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej bygd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor).
Vid tveksamhet klicka på respetive punkt ovan för förtydligande.
Lägsta tillåtna tävlingsvikt
Klass.1: Fritt enligt Roadsport C reglementet.
Klass.2: Nedan viktgräns gäller för respektive MX-5 modell:
NA samt NB 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass.1
I de fall förare vill justera vikten närmare viktgränsen tillses det lämpligast genom dessa alternativ:
* Urmontering av passagerarstol.
* Urmontering av softtop/hardtop.
* urmontering av mattor/isolering.
* Justering av bensinmängd.
Vägning sker enligt stickprovsprincip efter genomfört race.
Övrigt:
Styrgruppen för MX-5Cupen har tolkningsrätt. Vid osäkerhet kontakta styrgrupp för tolkning och förtydligande. Om bilen ej klart bryter mot någon av Klass.2-punkterna ovan men det av en eller annan anledning ändå uppstår "gråsonproblematik" har styrgruppen rätt att justera/förtydliga ovan poängberäkningsregler. Uppstår "gråsonsproblematik" under tävlingshelg får bilen tävla i klass.2 gällande tävlingshelg men måste anpassa bilen efter styrgruppens beslut till påföljande tävlingshelg.
________________________________________________________________________________________________