Racingkurs licens - Linköping
Racingkurs licens - Linköping
Visste inte vart denna fråga passade,
så jag la den här
Måste hjälmen var godkänd eller duger crosshjälmen (integral) på licenskursen i Lindköping?
(Ska köpa en riktig men kanske inte behöver stressa till dess.)
så jag la den här
Måste hjälmen var godkänd eller duger crosshjälmen (integral) på licenskursen i Lindköping?
(Ska köpa en riktig men kanske inte behöver stressa till dess.)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Vilka krav ställer dom på bågen? Hard dog deucebågen sitter monterad men en SBF-godkänd båge är påväg. Vet inte om jag hinner montera den.
Så här se bågen ut:
Rördimensionen är samma som SBF-bågarna. Ø45mm samt 3mm gods.
Det är ju inte SPVM som vi ska köra.
MVH Eric
Så här se bågen ut:
Rördimensionen är samma som SBF-bågarna. Ø45mm samt 3mm gods.
Det är ju inte SPVM som vi ska köra.
MVH Eric
Svederud wrote:PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
2004 gick det finfint med en Harddog Sport
Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.
Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)
Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.
Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)
Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
Då blir det Hard dog Deuce Båge och Hardtop med andra ord.
Man vill inte bli nekad för att man kommer i "fel" bil.
Hard dog Sport är väl Ø38,1mm om jag inte kollat fel.
Man vill inte bli nekad för att man kommer i "fel" bil.
Hard dog Sport är väl Ø38,1mm om jag inte kollat fel.
Niklas Falk wrote:2004 gick det finfint med en Harddog Sport
Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.
Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)
Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Hur de bedömer hardtop (krav på båge eller inte) är nog bäst att stämma av med Östergötlands BF.Stefan Hemström wrote:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Han sa att det går lika bra med vardagsbilen på körpassen,
även om det inte låter så lockande.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Enklast är väl att kolla upp det med arrangören.hdzon wrote:Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Har de bestämt att det är integralhjälm och båge som gäller för öppen bil, är en normal tolkning att det då gäller för biltypen (Miata i detta fallet).
Det har då ingen betydelse om man kör öppet (nedcabbat), cab uppe eller hardtop. På vissa banträffar har de t.ex krävt att man endast kör med cabben uppe. Det lär nog inte vara krav på Hard top i varje fall.
Som sagt enklast är att kolla med arrangören hur de vill ha det.
- Stefan Hemström
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 113
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
- Location: Ekerö
hdzon wrote:Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
En passat med "amerikafjädring" kan ju bli ett intressant alternativ för mig
Men man får ju hoppas att det är tillåtet med båglös Miata.
/Stefan
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Har har normalstort huvud = M.Fredrik Henriksson wrote:vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
/Andreas K
PS: Vi ska kolla upp med arrangören vad som gäller och informera alla som anmält sig om vad de har för regler. Info kommer till er inom kort.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Om du har nära till en MC-butik kan du gå in och prova en hjälm med storlek 56. Passar den storleken har jag hjälm du kan låna.Andreas K wrote:Har har normalstort huvud = M.Fredrik Henriksson wrote:vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
Sitter den alldeles för trångt e d inte läge med tanke på din bekvämlighet och att jag inte vill ha en uttänjd hjälm, men det kanske säger sig själv.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 11
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 10:25
- Location: Stockholm/Tyresö/Trollbäcken
- Contact:
NU finns det billiga hjälmar att köpa på Biltema
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel
Integralhjälm
Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmax® antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel
Integralhjälm
Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmax® antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Biltema hjälmen är en motorcykel hjälm. ECE 22:05 är en standard för motorcykelhjälmar. Den är inte godkänd för biltävling enligt någon av SBFS:s olika standards:daniel.pero wrote:NU finns det billiga hjälmar att köpa på Biltema
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel
Integralhjälm
Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
Godkänd enligt: FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Om TF skall användas och inget SBF-reglemente så sätter man vilka krav man känner för (dvs samma som färd på annat ställe där TF används).Per Hammarsjö wrote:Men godkänd på våra sprintträffar antar jag?
För TF behövs ju inte ens säkerhetsbälte om man tänker efter (dvs man får sätta den standard man anser lämplig).
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Det här var ju lite kasst...
______
Hej Per!
När det gäller öppna bilar så mäste man ha godkänd båge eller en plåtcab att sätta på bilen under körning.
När det gäller hjälmar så har vi några stycken (5 st) men vi kan nog ordna fram flera om det behövs.
Mvh Sven-Olof Sandberg
ÖBF:s utbildning
____
Men som sagt.. Går ju att köra med vardagsbilen också!
______
Hej Per!
När det gäller öppna bilar så mäste man ha godkänd båge eller en plåtcab att sätta på bilen under körning.
När det gäller hjälmar så har vi några stycken (5 st) men vi kan nog ordna fram flera om det behövs.
Mvh Sven-Olof Sandberg
ÖBF:s utbildning
____
Men som sagt.. Går ju att köra med vardagsbilen också!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Lite tillägg...
Jag ringde upp Sven för att kolla läget.
Bågen behöver inte vara godkänd enligt reglemente utan ska klara att bilen hamnar på taket. Dvs, den båge från Harddog Erik lagt upp bild på funkar och är godkänd för licenskursen. Stylebars går inte!
Om ni är osäkra så lägg gärna upp en bild på det ni har här så kan vi hjälpas åt och kolla om det går att åka med. Samma regler kommer ju gälla på träffarna på Kinnekulle, Anderstorp, etc..
Sprintdagarna på flygfält kan man komma med orginalbil!
// Per
Jag ringde upp Sven för att kolla läget.
Bågen behöver inte vara godkänd enligt reglemente utan ska klara att bilen hamnar på taket. Dvs, den båge från Harddog Erik lagt upp bild på funkar och är godkänd för licenskursen. Stylebars går inte!
Om ni är osäkra så lägg gärna upp en bild på det ni har här så kan vi hjälpas åt och kolla om det går att åka med. Samma regler kommer ju gälla på träffarna på Kinnekulle, Anderstorp, etc..
Sprintdagarna på flygfält kan man komma med orginalbil!
// Per
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Se PDF:
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..
// Per
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..
// Per
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Jag skickade ett mail för några dagar sedan då jag är osäker på om jag betalat, har inte fått svar än. Min bankspec går bara någon månad bakåt.Per Hammarsjö wrote:Se PDF:
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..
// Per
Kan du kolla d Per? Jag har medlemsnr 7...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5