Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Martin Wahlberg »

Ser på rejsa.nu om detta.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... sc&start=0

Men vore det inte trevligt om någon ville skriva något här också..
Är ju ändå här man vill läsa sånt först.
Själv tycker jag det är kul, vad tycker ni andra?
Ska klubben byta namn nu?
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by gokarting.nu »

Superbra!

Byt namn omedelbart till Mazda racing club eller dyligt, bilmodell spelar 0 roll.
Mer folk på forumet, starkare klubb(..rikare...!:) = ALLA VINNER!

Revirtänkande är bara dumheter.


Tänker "egna" banmöten!

Sen kommer alla Porsche förare byta till miata räsers eftersom det är mode nu med downsizing!!!
(..shit va pengar DOM kommer få över...Hoppas dom kör Hyrkart för dom:::::))
Attachments
more.funny.people.in.the.tub...jpg
more.funny.people.in.the.tub...jpg (54.78 KiB) Viewed 2339 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Nille »

Jag tycker oxå att det är kul :banana: :up:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Crazy Ivan »

Visst - en räcer är en räcer är en räcer... bara det står MAZDA på dom så är dom klart VÄLKOMNA!! :bow: :burnout:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Miatamannen »

Nja, jag är skeptiskt som Stefan Sauk en gång sa....
Rent generellt kul med flera men,
Hur kommer det att se ut vid banträffar, kommer det att svälla i storlek så att tiden för körning kommer att påverkas?
Tänker mig exempelvis Malmby där det vid träffar har varit så många bilar att konbanan bara kunde köras ett par gånger pga köbildning.
Visst det skulle vara kul att mäta "sina krafter" mot en MPS men innan beslut tas så bör man överväga många aspekter.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by gokarting.nu »

Förstår Stefan saukandet.

Just vad det gäller träffarna är det jättebra om det blir poppis, då vet arrangören att det går ihop.
Kö bildandet löser man med föranmälan och framförallt förbetalning.
Då sållar man bort "vackert väder" deltagarna också.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Andreas E »

Martin Wahlberg wrote:Ser på rejsa.nu om detta.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... sc&start=0

Men vore det inte trevligt om någon ville skriva något här också..
Är ju ändå här man vill läsa sånt först.
Själv tycker jag det är kul, vad tycker ni andra?
Ska klubben byta namn nu?
Då detta bestämdes för ett par dagar sedan mitt i mellandagarna missades det att komma upp på vårt forum direkt (bra att du fixade en tråd om det, Martin!).
Klubbens fokus är att ni som medlemmar, oavsett om ni har en tävlingsbil eller en gatbil, är välkommen i vårt gäng. I centrum står din egen ambition att vilja utvecklas till en bättre förare. Huvudinriktningen är att anordna träffar (av allt från mindre event med konbana till tävlingar på motorbanor). Vi har ingen begränsning att bilen man kör är en MX-5, så länge man kör en sportig bil (fri tolkning) är man välkommen att vara med i vår klubb. Vi har ju redan några medlemmar som kör andra bilar (RX-8, 323 och Lotus).
Att förare med Mazda MPS bilar vill vara med i vår klubb är bara roligt (har ju märket gemensamt med dem),
så ni är hjärligt välkomna "mazdaspeedare".
Beroende på hur många MPS-förare som blir medlemmar i klubben och deras önskemål får vi anpassa klubben (t.ex en separat forumdel för Mazda MPS) men i dagsläget finns det inga planer på att lämna vårt grundfokus på MX-5. Det innebär t.ex. att vi inte kommer byta namn på klubben.

Vad gäller våra banträffar så har vi på alla träffar en övre gräns på antalet deltagare (har varit nära på Malmby men hittills kunnat erbjuda alla som vill körning). Om våra träffar blir ännu mer populära så får vi begränsa antalet deltagare och då är det "först till kvarn" som gäller (alla medlemmar i klubben har då samma prioritet oberoende biltyp). Om det är många icke-miator som är med på våra träffar kan det bli aktuellt vi kör olika heat i Sprint Cup och rundbana, vi får se hur det utvecklas.

Om vi får många ny medlemmar med Mazda MPS innebär det dessutom ökade intäkter till klubben som vi då kommer använda för att ni medlemmar ska få ännu mer valuta för pengarna (beroende på tillskottets storlek kan det bli aktuellt med att anordna någon mer bankörning under året eller att hyra in tävlingsförare som instruktör vid något tillfälle).

/Andreas K
MX-5 Racing Clubs styrelse
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Måns Wilke »

Alltid kul när man kan utöka och bredda. Det ENDA negativa Jag kan komma på är att bilarna antagligen har ganska olika hastighetsprofiler 3/6MPS vs MX-5. Fast nåt jätteproblem är detta ju inte iofs:)
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Miatamannen »

Måns Wilke wrote:Alltid kul när man kan utöka och bredda. Det ENDA negativa Jag kan komma på är att bilarna antagligen har ganska olika hastighetsprofiler 3/6MPS vs MX-5. Fast nåt jätteproblem är detta ju inte iofs:)
Kan så vara men brukar inte Miatans mindre hästkrafter kompenseras mycket väl med väghållningen?
Har ingen aning om 3 MPS och 6 MPS har för väghållning men en bra match kan vi väl ge dom.
Hästantalet på 3 MPS och 6 MPS? (240 hk?)
Vikter?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Måns Wilke »

Visst kan vi ge dem en match över hela varvet. Det jag menar är att jag är orolig för att de är markant mycket snabbare på rakorna och vi är snabbare i kurvorna. Det skapar ofta frustration för dem som i detta fallet kör Miata.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Miatamannen »

Måns Wilke wrote:Visst kan vi ge dem en match över hela varvet.
ABSOLUT ! (och speciellt de överladdade Miatorna :banana: )
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Lennart »

Jättekul att MPS -arna ansluter sig här. :banana:
Ju fler vi är tillsammans ..................................... :up:
Lennart Pettersson
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by CG Leijonhufvud »

Fyller bara på lite, kul om vi kan samla fler med samma ambiton om att att "rätt och sltt" ha kul på bana. Att MPS:erna har mer hk, kan vi lösa genom separata heat och "vett och etikett" på bana.

För MX5 Cup ser jag att vi kör rent med bara Miataor tills vidare.

Sprint CUP kan vi säkerligen lösa med lite mix.

Vi får nu se hur många som dyker upp, blir kanske så att man får vara snabb med att anmäla sig om man skall komma med...

Med kamrater från andra organisationer, kan vi förhoppningsvis lägga till nya körplatser :bananahead:

Vi har här snackat om Mazdaspeed, men självklart välkomnas även andra från Mazda -familjen! ink. Wankelregistret förstås...
CG Leijonhufvud
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Mazdas MPS-modeller nu välkomna i klubben

Post by Miatamannen »

Miatamannen wrote: Kan så vara men brukar inte Miatans mindre hästkrafter kompenseras mycket väl med väghållningen?
Har ingen aning om 3 MPS och 6 MPS har för väghållning men en bra match kan vi väl ge dom.
Hästantalet på 3 MPS och 6 MPS? (240 hk?)
Vikter?
´

MPS 3
Motor
Rak 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 87,5/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Turbo, laddluftkylare, Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/45 YR 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 443, bredd 177, höjd 147, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 485, maxlast ca 425. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,1 s.


MPS 6
Motor 4-cyl längsmonterad radmotor DOHC med turbo, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 87,5/94 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning Kuggstång med servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar Vent. 320 mm skivor fram och solida 314 mm bak. Låsningsfritt system.

Hjul Fälg 7 tum, däck 215/45 R 18.

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 476, bredd 178, höjd 143, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1 665, maxlast ca 420. Tank 60 liter.

Fartresurser* Toppfart 240 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 6,6 s.

Miata MX-5 2005
Motor
4-cyl längsmonterad radmotor. 2 överliggande kamaxlar per cylinder. 4 ventiler/cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 83/85 mm, cylindervolym 1 839 cm3. Max effekt 145 hk (107 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 168 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad låda. Torsendifferential.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 9,2 meter.

Bromsar
Ventilerade (fram) skivbromsar. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum lättmetall. Däck 205/45 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 227, längd 398, bredd 168, höjd 123. Spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt ca 1 100, maxlast ca 150. Bränsletank 50 liter.

Fartresurser (tillverkarens uppg.)
Acceleration 0-100 km/h 8,4 sek, toppfart 208 km/h.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Post Reply